Maskinkontakt 1
Transport MK 8-22 Scania visade världens första e
ldrivna 80-tons timmerlastbil på Elmia Lastbil Världens första eldrivna 80 tons timmerlastbil i Scanias utomhusmonter på Elmia Lastbil. FOTO: ELMIA Elektrifieringen av tunga transporter är på väg att ta enorma kliv. Det visade inte minst Scania på Elmia Lastbil. På plats fanns världens första helt eldrivna timmerlastbil med kapacitet på 80 ton. Något som många trodde var omöjligt för bara några år sedan. Den eldrivna timmerlastbilen är resultatet av ett samarbete mellan Scania och papperstillverkaren SCA. I juni blev de först i världen med att driftsätta en eldriven 80-tons timmerlastbil och sedan dess fraktar lastbilen timmer mellan SCA:s virkesterminal i Gimonäs och SCA:s pappersbruk i Obbola utanför Umeå. Tack vare samarbetet med SCA – och andra kunder – kan Scania redan tidigt i utvecklingen få reda på kundens specifika krav, vilket i sin tur underlättar processen att ta fram nya batterier och elmotorer. – Timmerbilen drar 80 ton och det är inget som vi har i serieproduktion just nu. Men den hjälper oss att tänka rätt när vi tar fram nya ellastbilar. Vi har börjat med det som kanske är lättast att elektrifiera, det vill säga de korta, lätta transporterna i stadsnära miljö. De är redan ute i drift. Sedan har vi lanserat regionala ellastbilar som har fler batterier och kan köra lite längre med tyngre last. Nästa steg är det som vi ser här på Elmia Lastbil – det vill säga tunga transporter som timmerlastbilen. Den är än så länge bara en prototyp, men den är ute i verklig drift och vi har ett antal sådana partnerskap till, säger David Källsäter, vd Scania. 70 www.maskinkontakt.se Vill underlätta för kunderna Scania har som målsättning att elfordon ska stå för hälften av försäljningen redan 2030. Ett led i att lyckas med målsättningen är den typen av partnerskap som drivit fram utvecklingen av timmerlastbilen på Elmia Lastbil. Samarbeten som även har bidragit till att mer pengar kan läggas på forskning och utveckling – i dag lägger Scania ungefär hälften av sin globala utvecklingsbudget på elektrifiering. "Tack vare samarbetet med SCA – och andra kunder – kan Scania redan tidigt i utvecklingen få reda på kundens specifika krav, vilket i sin tur underlättar processen att ta fram nya batterier och elmotorer." – Det är ganska häftigt. Dessutom håller vi på att bygga en batterifabrik och ett batterilabb i Södertälje och på den svenska marknaden jobbar vi tillsammans med våra återförsäljare för att sätta upp en snabbladdningsinfrastruktur hos dem, säger han och fortsätter: – Vi vill visa för kunderna att vi tror på det här och samtidigt underlätta för dem att ta steget. www.scania.se 15–17 september Ring Knutstorp