2019 Hållbarhetsrapport 1
HÅLLBARHETSRAPPORT 2019 TRANSPORTER NYBILSFÖRSÄLJ
NING – LADDBARA FORDON I och med dagens utveckling och teknik för bilar och körförhållanden har EU utvecklat en ny beräkningsmodell att mäta bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp från fordon som kallas WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. Det handlar om att beräkna utsläpp och förbrukning som återspeglar verklig körning bättre än den tidigare mätmetoden (NEDC). Bland annat omfattar testet fler accelerationer och inbromsningar, pågår under längre tid och tar hänsyn till olika temperaturer samt bilens vikt med extrautrustning. Med WLTP blir utsläppsvärdena mer rättvisande, men i många fall också högre än med den tidigare metoden, NEDC. Vi som återförsäljare är självklart beroende av att de bilmärken som vi säljer utvecklar och producerar fler modeller inom segmentet laddbara fordon. Det vi som återförsäljare kan påverka är hur vi väljer att presentera modellutbudet för våra kunder. Genom vår kunskap om den nya tekniken och biltillverkarens modellutbud kan vi till viss del påverka våra kunder att välja ett laddbart alternativ i samband med dennes bilköp. Utvecklingen inom fordonsbranschen gällande laddbara bilar tog fart i slutet av år 2013 och har sedan dess stadigt ökat för att återigen 2019 slå nytt rekord i andelen laddbara fordon av den totala nybilsregistreringen. Under året kunde vi därför erbjuda våra kunder ett stort sortiment av elbilar och laddhybrider. Med 12 helt eldrivna bilar från 9 olika tillverkare och totalt närmare 50 modeller med eldrift från över 10 bilmärken var vi en av de största återförsäljarna av laddbara fordon 2019. En stor anledning till ökningen är givetvis att fler biltillverkare numera erbjuder flera olika laddbara modeller i sin produktportfölj. I kombination med utbyggd infrastruktur för laddning och nya skatt- och utsläppsregler samt att kunderna idag är betydligt mer medvetna i sina val av produkter, och inte minst dess klimatpåverkan, bidrar givetvis till att andelen laddbara fordon fortsätter att öka. Nybilförsäljningen av laddbara personbilar totalt i Sverige ökade jämfört med 2018 och resulterade i en andel på 11,4 % av totalt antal nyregistrerade fordon. Motsvarande nybilsförsäljning i Norge resulterade i en andel på 68,2 % varav 42,4 % var elbilar. TJÄNSTERESOR Vår resepolicy gäller alla resor som görs i tjänsten inom Hedin Bil. Ett kostnadsmedvetet och effektivt resande är en nödvändighet och ett bevis på att verksamheten arbetar aktivt för att minska kostnader och belastning på miljön. I takt med att verksamheten växer ökar även våra tjänsteresor. Under 2019 har tjänsteresor i huvudsak skett med bil och flyg. Vårt resande ökar föroreningar och bidrar till en negativ klimatpåverkan. Vår resepolicy har förtydligats gällande val av färdmedel enligt följande principer; Vid resor kortare än 50 mil väljs i första hand bil, i andra hand tåg. Vid resor längre än 50 mil välj i första hand tåg, i andra hand bil, och i tredje hand flyg. På sträckan Stockholm – Göteborg bör förstahandsvalet vara tåg. Vid resor inom närområdet välj i första hand allmänna kommunikationsmedel, i andra hand bil. Tjänstebilar används främst av kunder för provkörningar samt för en mindre andel tjänsteresor. Provkörning av bilar är en avgörande del av vår verksamhet och möjligheten att påverka energianvändningen för drivmedel är svår att förändra då typ av bil, körsätt och drivmedel styrs av kundernas behov samt våra biltillverkares krav på oss som återförsäljare av deras respektive bilmärke. RESULTAT • • • • • • • Sålda laddbara fordon i Sverige uppgick till 19,8 % av vår totala försäljning i Sverige vilket är en ökning med 35,4 % . Sålda laddbara fordon i Norge uppgick till 76,8 % av vår totala försäljning i Norge vilket är en liten minskning med 2,2 %. Vår totala försäljning av laddbara fordon, samtliga bilmärken, uppgick till 24,8 % vilket är en ökning med 18,6 %. Vår totala försäljning av laddbara fordon för de bilmärken som erbjöd laddbara fordon i sitt sortiment ökade till 33,0 %. Inköpt mängd diesel och bensin minskade totalt med 3,2 % och bränsleförbrukning med 10,5 %. Klimatpåverkan från inköpt mängd diesel/bensin ökade med 31,1 %. Vår klimatpåverkan från tjänsteresor med flyg uppgick till 348 200 kg CO₂-eq vilket är en ökning med hela 49,2 %. ANALYS Det är fortsatt en märkbar skillnad i hur stor andelen är av sålda laddbara bilar i Norge jämfört med Sverige. Laddbara fordon ökade med 18,6 % och uppgick till 24,8 % av vår totala nybilsförsäljning 2019, det vill säga vår försäljning av nya person-, transport- & lastbilar. En stor anledning till att vår försäljning av laddbara fordon ökade rejält under 2019 är att modellutbudet var betydligt större. Vi ser samtidigt också ett större intresse från våra kunder att ersätta sina befintliga bensin/dieseldrivna fordon med ett laddbart alternativ. Att klimatpåverkan från inköpt mängd bränsle ökade kraftigt, trots minskad total volym, beror på att andelen bensin ökade med hela 21,9 % jämfört med år 2018. Andelen inköpt mängd diesel minskade samtidigt med 23,1%. Förklaringen är att dieselmotorn har högre verkningsgrad och ca 25 % lägre växthusgasutsläpp jämfört med en bensinbil. Vidare har diesel en betydligt högre andel förnybart innehåll (ca 20 %) jämfört med bensin som bara har en grön andel på ca 5 %. Det vi kan se gällande tjänsteresor med flyg är att två av våra bilbolag står för drygt 60 % av de totala flygresorna 2019. En del i förklaringen är att desssa har verksamheter geografiskt placerade där flyg är det enda realistiska färdmedlet i praktiken. Samtidigt kan vi också konstatera att antalet resor trots detta avviker i förhållande till övriga bilkoncernens flygresor. Generellt kan vi också se vissa brister i tillämpningen av vår resepolicy, bl.a. resor Göteborg – Stockholm. Orsaken till varför vår klimatpåverkan från Demobilar/Tjänsteresor med bil ökat beror framförallt på att andelen bilar som drivs med bensin ökat markant jämfört med 2018, se förklaring ovan, och att antalet tjänstemil ökat med 8,2 %. MÅL Högre andel sålda laddbara fordon i förhållande till respektive lands totala andel sålda laddbara fordon. Minska vår klimatpåverkan från tjänsteresor jämfört med föregående år. FÖRSÄLJNING NYA FORDON FÖRSÄLJNING NYA FORDON - Samtliga bilmärken 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Bensin/Diesel 21 Hybrid Elbil Laddbara fordon - Totalt år 2016 år 2017 år 2018 år 2019