2019 Hållbarhetsrapport 1
HÅLLBARHETSRAPPORT 2019 INKÖP AV PRODUKTER OCH TJ
ÄNSTER/LEVERANTÖRSKEDJA STRATEGISKT INKÖP Strategiskt inköp arbetar för koncerngemensamma inköp av tillbehör, tjänster, direkt- och indirekt material. Det långsiktiga samarbetet med leverantörerna är centralt för att möta ställda krav från koncernen och omvärlden. Tillsammans med strategiskt valda leverantörer arbetar vi med hela försörjningskedjan, från att erbjuda produkter med minsta möjliga påverkan på hälsa och miljö till att effektivisera avrop och fakturaflöden samt reducera onödiga transporter. ÖVRIGA INKÖP I.A. Hedin Bil är styrda till inköp från biltillverkare vad gäller fordon och i många fall även vad gäller reservdelar i original. Vilka fordon och modeller som ska lanseras har Hedin Bil inget inflytande över. Många av de biltillverkare som koncernen arbetar med strävar även de mot en mer hållbar framtid som till exempel utveckling av laddbara fordon. Många av biltillverkarna har alternativ för den miljömedvetna kunden. UPPFÖRANDEKOD Vid alla kontakter med affärspartners strävar vi efter att vara en professionell samarbetspartner. Vi utvärderar och väljer våra leverantörer och partners på grundval av objektiva faktorer såsom etiska förhållningsregler, produktivitet, kvalitet, leveransförmåga, miljöoch hållbarhetsarbete. Majoriteten av våra leverantörer finns i Europa och Norden och avtal tecknas med godkända leverantörer som lever upp till fastställda krav. Kraven innebär bland annat att leverantörer är certifierade gentemot ISO 9001, 14001 & 45001. RESULTAT • Antal kontrakterade leverantörer har ökat. • Mängden miljömärka förbrukningsartiklar har gått ner något från 42,2 % till 39,3 %. • Avtalstrogenheten har gått ner från 97 % till 76 % ANALYS KPI för avtalstrogenhet och styrning av produktsortiment kommer att följas upp och justeras under 2020. Processen för leverantörsbedömningar för nya och befintliga leverantörer som säkerhetsställer leverantörernas kvalité, miljö, inköp, hållbarhet, service & produktion har påbörjats och kommer att implementeras full ut under 2020. MÅL Befintliga avtalsleverantörer kommer att utvärderas via krav på regelbunden uppdatering av leverantörsbedömning. Område som kommer att ses över är inköp av professionella tjänster, marknadsföring och fastighetsservice. 24