2019 Hållbarhetsrapport 1
HÅLLBARHETSRAPPORT 2019 INTERVJU SKOLSAMARBETE, D
AN WILLIX, PLATSCHEF TYRESÖ ” Berätta om ditt samarbete idag med yrkesskolor. Idag sitter jag med i MBC-styrelsen för Fredrika Bremer. Vi har ett bra och aktivt samarbete med skolan, samt med Värmdö Gymnasium. Vi prioriterar elever från de skolorna, men vi tackar oftast inte nej till andra skolor. Vi har alltid elever på plats i Tyresö. Varför har du valt att engagera dig i skolsamarbeten? För att det var så jag själv kom in i den här branschen. Att genom praktik vara i en miljö med vuxna människor och att få lära sig ta ansvar och passa tider… det var nytt för mig, min väckarklocka var 10 år gammal men i obruten förpackning. Jag hade aldrig gått ut plugget och tagit examen om det inte hade varit för praktiken. Jag fick lära mig att värdesätta arbete istället för att försöka ta den lättaste vägen. Praktiken betydde mycket för mig. Vad tycker du är viktigast i samarbetet med yrkesskolor? Att ungdomarna känner att det finns hopp och att någon tror på dem. Att de känner en mening med sina studier, så att de orkar och vill fortsätta. Man glider in på en samhällsfråga här. Många kommer från tuffa förhållanden och struliga bakgrunder och har låga betyg. Om de får känna - som jag kände - att det finns vuxna som tror på dem, då kommer de laga bilar istället för att bryta bilar. Man gör mer för samhället än att bara utbilda till ett yrke, man utbildar de här ungdomarna till livet. Handledaren blir en förebild som många av dem saknar i sina liv. Vad tycker du att Bavaria har för ansvar i elevers yrkesutbildning? Vår uppgift är att ställa krav och samtidigt motivera. Målbilden tycker jag ska vara att eleven efter slutförd praktik är klar för arbetslivet. Om eleverna skuggar en Tekniker och aldrig får chans att agera självständigt kommer de vid examen inte vara redo att axla ansvaret det innebär med en anställning. De kommer inte förstå vad det innebär. Vi ska ta vårt branschansvar. Det gör genom att tillhandahålla en bra och omfattande utbildning och samtidigt våga låta eleverna arbeta självständigt i slutskedet av sin praktik, att de får driva sina egna arbeten. Vad är ditt bästa minne från skolsamarbetet? En elev som gick en IA-utbildning fick erbjudande om praktikplats hos mig via Fredrika Bremer. Han hade haft det tufft jättekämpigt i skolan. Idag är han verkstadschef och det går jättebra för honom. Han ringde mig för en tid sen och tackade för praktiken, och berättade att han aldrig kommit där han är idag utan den praktiken. Det är kul! 29 ERIC SERRA, SERVICECHEF VÄLLINGBY Vi på Hedin Bil har en del kvar att göra inom området. Initiativ görs, men främst genom lokala initiativ av eldsjälar inom organisationen, som i exemplet med vår anläggning i Vällingby. -Intervju med Erik Serra, Servicechef Vällingby Berätta om ditt samarbete idag med Arbetsförmedlingen. PA började hos oss för ett par år sedan via en skolpraktik. Arbetsförmedlingen kopplades in eftersom PA har en funktionsnedsättning som tar sig i uttryck i form av en omfattande hjärntrötthet. När han började hos oss var han mycket introvert och tillbakadragen, och att börja förvärvsarbeta var en tuff omställning för honom. Han var aldrig med på aktiviteter utanför jobbet och kände sig inte trygg med gruppen. Vi noterade att PA mådde bra av fasta rutiner och hjälpsamma kollegor som skapade en trygg atmosfär för honom. Vi investerade tid i att lära honom bakomliggande rutiner, som tar lite längre tid för honom att lära sig. För varje ny sak PA ska lära sig behöver vi skapa en rutin för, det är ett lite annorlunda sätt för oss att jobba på men det har verkligen gett utväxling. Idag tar PA för sig, han skojar och är en självklar medlem i gruppen. Han provar nya saker och har ett stort engagemang i att lära sig, där han läser kurser på fritiden. Han vill visa sig själv och andra att han klarar allt. Det är jättekul att se. Hur tänker du framåt kring PA och hans utveckling? Han kommer alltid kunna göra ett gediget jobb. Han är en viktig spelare för oss och bidrar mycket till gruppen. Han ställer krav på sin omgivning och det gör gruppen bättre. Olikheter berikar, det gör att kollegorna växer. Du har även en dialog med PA:s mamma om PA:s utveckling. Kan du berätta om det? Eftersom PA gjort så stora framsteg hos oss och är så uppskattad i gruppen kände vi att det var viktigt att förmedla det till PA:s familj. Så vi bjöd in hans mamma till vår arbetsplats och pratade om PA:s utveckling. Hon var jätteglad för den beskrivning vi gav och att PA fått chansen att arbeta och utvecklas hos oss. Vi har ett gemensamt mål att det här ska bli bra, därför kändes det självklart att bjuda in PA:s mamma. Det var ett starkt möte.