2019 Hållbarhetsrapport 1
HÅLLBARHETSRAPPORT 2019 HEDIN BIL ACADEMY - INTRO
DUKTIONSPROGRAM I början på 2019 startade vi igång Hedin Bils introduktionsprogram för ytterligare yrkesbefattningar inom kärnverksamheten. Introduktionsutbildningen för Säljare har körts ett par år, men nu lanserades även utbildningar för Fordonstekniker, ServiceSäljare, Reservdelsmän och Skadetekniker inom Plåt. Programmen körs digitalt vilket ger oss möjligheter att hantera utmaningen med vår geografiska bredd i verksamheten. Syftet med introduktionen är att hjälpa nyanställda att snabbt vara på banan och kunna bidra och vara produktiva. Rätt utbildningsinnehåll till rätt person och yrkesroll är nyckeln att ge trygghet till våra nya medarbetare på sin nya arbetsplats och arbetsuppgifter. Introduktionsprogrammen bygger på tre grundpelare där teori, praktik och sociala moment varvas. Inga delar missas, och viktiga moment kan upprepas och kunskapen hos medarbetaren kan kontrolleras, och därmd lämnas inget åt slumpen. Det digitala systemet hjälper dessutom oss som företag att säkerställa uppföljningen och resultatet av introduktionsprogrammen. I vardagen har våra chefer svårt att hinna och finna tid för en välplanerad och strukturerad introduktion till sina medarbetare, men med denna strukturerade process får medarbetaren rätt information vid rätt tidpunkt, och systemet hjälper våra chefer i i utmaningen att få tid att cocha och vara närvaranade för den nya medarbetaren. Under 2019 så bjöds totalt 321 personer till att delta i introduktionsutbildningarna och 72 % nådde ett resultat på över 80 %, vilket vi anser är godkänt. Dock har vi en utmaning av de 28 % som inte slutfört eller klarat introduktionen, där engagemanget till viss del men också bristande stöd från cheferna är en orsak. Vi kan också se att tiden intealltid räcker till i den omfattning som krävs för att säkerställa att den nyanställde får rätt förutsättningar för att snabbt kunna producera och bidra till verksamhetens lönsamhet. 35