2019 Hållbarhetsrapport 1
HÅLLBARHETSRAPPORT 2019 HÄLSA & SÄKERHET NOLLVISI
ON RESULTAT Vi har en nollvision gällande arbetsrelaterade olyckor och åtar oss att tillhandahålla en hälsosam och säker arbetsmiljö för alla våra anställda inklusive nödvändig information och utbildning. Vi skall kontinuerligt arbeta med att identifiera arbetsmiljörisker och vidta åtgärder för att minska riskerna. Vi ska ge alla anställda möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv och att vi ska ha kraft att arbeta till pensionsåldern. FÖREBYGGANDE ÅTGÄRDER Många arbetsgrupper hos oss utsätts för fysiska risker i sitt dagliga arbete. Inom verkstadsidan finns många mekaniska och riskfyllda moment, vilket kan innebära risk för klämskador, belastningsskador, vibrationsskador eller skador vid arbete med elbilar/starkström. Vi arbetar också med ett stort antal kemikalier i våra verkstäder som i vissa fall ställer krav på korrekt använd skyddsutrustning. Inom vår bilförsäljning samt vår kundmottagning verkstad kan det förekomma hot- och våldssituationer samt periodvis hög arbetsbelastning. För att säkerställa vårt systematiska arbetsmiljöarbete arbetar vi med tydliga och dokumenterade rutiner i våra interna riktlinjer. Det finns även särskilda säkerhetsrutiner för arbetsuppgifter som är riskfyllda och arbetsmoment som inkluderar kemiska produkter. Vår egenkontroll inom arbetsmiljö och brand hanteras och dokumenteras i ett webbaserat system, i vilket vi enkelt kan följa upp genomförandegraden samt resultat per anläggning. Våra chefer samverkar med våra medarbetare och genomför riskinventeringar regelbundet. Likaså informeras och utbildas medarbetarna om riskerna i arbetet samt hur dessa kan förebyggas eller undvikas. Varje medarbetare är skyldiga att följa de regler och rutiner som gäller på arbetsplatsen och har ansvar för att bidra till att skapa en god arbetsmiljö. Kemiska produkter som är godkända att använda finns upplagda i ett webbaserat system för administration av kemiska produkter. Systemet används för att hålla ordning på och informera användare om kemiska produkters egenskaper, samt hitta bättre alternativ för att minska antalet hälsoskadliga eller miljöfarliga kemikalier. Substitution av kemiska produkter med oönskad påverkan på hälsa och miljö hanteras av Hedin Bils centrala kemiråd och beslut dokumenteras i protokoll samt genom substitutionsmodulen i det aktuella systemet. Införande av nya kemiska produkter sker via ett ansökningsförfarandet där Hedin Bils kemiråd behandlar ansökan och beviljar eller avslår. Syftet är att begränsa och kontrollera användningen av kemikalier för på så sätt förebygga ohälsa, brand och annan miljöpåverkan. För att I.A. Hedin Bil skall vara en trygg och säker arbetsplats är det viktigt att snabbt åtgärda fel och brister i arbetsmiljön, men också att ta tillvara konstruktiva förslag om hur företaget kan utvecklas och förbättras som arbetsplats. Alla våra medarbetare har tillgång till vårt webbaserade ärendehanteringssystem och har därför en skyldighet att rapportera brister, tillbud och olyckor. Förutom rapportering av händelser hjälper systemet oss att analysera och följa upp inträffade händelser vilket bidrar till att vi kan bedriva ett förebyggande arbete gällande arbetsmiljön inom hela verksamheten. År Kön Frånvaro % Totalt Kvinna 4,62 2019 Man 3,25 Total Kvinna 3,42 41 5,59 • 44 stycken inrapporterade arbetsplatsolyckor varav två allvarliga. • 40 stycken inrapporterade tillbud varav sex allvarliga tillbud. • 13 stycken av ovan ärenden är anmälda till Arbetsmiljöverket. ANALYS En av utmaningarna i vårt systematiska arbetsmiljöarbete är att öka viljan att registrera tillbud och inträffade arbetsskador samt att utreda, analysera och följa upp inrapporterade händelser. Vår analys är att de inrapporterade tillbuden och arbetsolyckorna fortfarande är alldeles för få i förhållande till antal anläggningar och anställda. Vi informerar kontinuerligt chefer och personal om vikten av detta. Alla har tillgång till ärendehanteringssystemet, där incidentrapporter om tillbud och arbetsskador inrapporteras. Vi samarbetar också med skyddsombud att vara lyhörda om vad som händer ute på våra anläggningar och för att aktivt medverka till att framförallt andelen rapporterade tillbud ökar. Årets inrapporterade ärenden har främst varit enskilda olyckshändelser som resulterat i mindre skärskador och klämskador, skador p.g.a. att felaktig utrustning använts samt halk- och snubbelolyckor. Grundorsaker som vi kan identifera från inrapporterade ärenden är i huvudsak bristande ordning i verkstäder samt bristande underhåll på verk-stadsutrustning/verktyg. MÅL Vi har en nollvision gällande allvarliga olyckor och skador. FRISKTAL Utan ett hållbart och systematiskt hälso- och säkerhetsarbete utsätts medarbetarna även för psykiska risker. Medarbetare som belastas med en orimlig arbetsbelastning, eller som som inte ges samma rättigheter och möjligheter som sina kollegor, som utsätts för trakasserier eller som riskerar att inte komma till sin rätt, att må dåligt eller att bli utbrända. Brister vi i vårt engagemang för dem kan de fara illa, både fysiskt och psykiskt. SJUKTAL Statistiken över sjuktal visar att kvinnor inom koncernen är sjuka i större utsträckning än män. Företaget arbetar aktivt med att kunna kombinera privatliv med arbetsliv för att kunna attrahera det underrepresenterade könet. Företaget har väl utarbetade rutiner för att proaktivt arbeta för ökad frisknärvaro och minskad sjukfrånvaro. Det sker bland annat i form av uppföljning där HR månatligen stämmer av statistik på individnivå tillsammans med Platschefer, och utarbetar aktivitetsplaner utifrån relevans. Varje chef har ett batteri av verktyg att tillgå såsom samtalsunderlag, mall för rehabiliteringsplan och återgång i arbete samt nära stöd av expertis inom Företagshälsovård. HR finns därtill som stöd i samtal och vid utformning av rehabiliteringsåtgärder. 2018 Man 3,61 Total Kvinna 3,84 2017 Man 6,43 3,59 Total 3,87