BYGGAREN 1
INFRASTRUKTUR WSP ännu större WSP är ett kanadens
iskt ingenjörsföretag med engagemang världen över. 54 000 medarbetare jobbar inalles inom denna jätte. För några år sedan förvärvades exempelvis ingenjörsföretaget Jacobsson Widmark som i sin tur tidigare förvärvat anrika ingenjörsföretaget Kjessler Mannerstråle. Det senare känt bland annat som ett av de företag som anlitades när Essingeleden i Stockholm blev verklighet. Nu har WSP förvärvat Golder – ett globalt teknik- och konsultföretag som en gång i tiden grundades i Kanada. I ett pressmeddelande skriver WSP att med ”Golder i teamet stärker WSP Sverige sin position inom miljörådgivning ytterligare. WSP blir därmed världsledande inom miljörådgivning. Golder har över 7500 medarbetare världen över, drygt 200 medarbetare är verksamma i Sverige, vid företagets kontor i Stockholm, Göteborg och Luleå. Golder har 60 års erfarenhet inom miljö, jord, berg, vatten och naturresurser. Essingeleden april 1972. Uppsala planerar för spårväg Nu vänder trenden. I samband med att Sverige fi ck högertrafi k 1967 lades spårvägsnätet ned i Stockholm. Tidigare hade Malmö och Helsingborg spårvagn. Men nu får alltfl er svenska städer spårvagn. Lund har numera spårbunden trafi k och Uppsala planerar för detta. Sträckningen beräknas bli totalt 17 kilometer. Det fi nns idag ett beslut om att planera för spårväg i Uppsala. Ett slutgiltigt beslut om vilken tekniklösning Uppsala ska välja kommer att tas 2022 Detaljplanen som möjliggör spårväg sträcker sig från Uppsala centralstation förbi Akademiska sjukhuset där den delar sig i två grenar. En mot Rosendal och Gottsunda och en via Ulleråker och vidare mot Ultuna . Där går linjerna ihop igen och fortsätter över Fyrisån mot Bergsbrunna och sedan till den nya järnvägsstationen Uppsala Södra . 17 kilometer Spårvägssträckan blir totalt omkring 17 kilometer och får cirka 19 hållplatser. Spännande utveckling !, tycker många i Uppsala – Nu tar vi nästa steg mot spårväg i södra BYGGAREN 4 2021 Uppsala, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande. Redan idag korkar våra gator igen, med spårvägen kan vi minska trängseln och se till så att fl er Uppsalabor kan åka kollektivt. Detaljplanen syft ar till att reglera hela gaturummets utbredning och placering i förhållande till befi ntlig och framtida bebyggelse. Den ska också möjliggöra broar, el-stationer, dagvattendammar och övriga anläggningar som krävs. I Gottsunda och vid den nya bron över Fyrisån vid Ultuna ingår två alternativa sträckningar i samrådet. I Rosendal och i Ulleråker är delar av gatan redan planlagd för spår och ingår därför inte i planområdet. Eft er samrådstiden kommer detaljplanen att omarbetas eft er inkomna yttranden. – Nu har vi en plan för var framtidens Bild: White Arkitekter spårväg i Uppsala ska gå, säger Ylva Stadell (S), plan- och byggnadsnämndens ordförande. Men innan vi landar i ett slutgiltigt förslag hoppas jag att många Uppsalabor tar del av planerna och tycker till. – När vi utvecklar Uppsala ska cykel, gång och kollektivtrafi k vara det självklara valet vid resor. Modern spårväg till södra Uppsala kommer ge ett snabbt och eff ektivt resande och förenkla vardagen för många Uppsalabor, säger Rickard Malmström (MP), kommunalråd. Uppsala kommun, Region Uppsala och staten har ingått ett avtal – Uppsalapaketet. En långsiktig satsning som handlar om utbyggnad av två nya järnvägsspår, ny järnvägsstation söder om Bergsbrunna, utbyggnad av stadsdelar och en satsning på hållbar och kapacitetsstark kollektivtrafi k. 23 – Golder är ett bolag med mycket högt renommé i branschen, och kommer tillföra viktig spetskompetens till oss på WSP, säger Håkan Danielsson, vd WSP Sverige. – Jag ser väldigt mycket fram emot att välkomna de drygt 200 nya kollegerna till den svenska verksamheten, säger Håkan Danielsson.