BYGGAREN 1
Hyundai ersätter H1 med helt nya Staria Helt nya
Hyundai Staria är företagets ersättare till familjebussen och skåpbilen Starex vilken tidigare sålts i Sverige under namnet Hyundai H1. Bilen kommer att få en digital världspremiär inom kort. Med den strömlinjeformade karossen tar nya Staria ett långt och eft erlängtat steg från föregångaren H1. Staria har till en början enbart visats i niositsigt personbilsutförande men kommer även som skåpbil. Nya Staria kommer att presenteras i en digital världspremiär inom kort. Hyundai har inte släppt någon teknisk information, men klart är att bilen kommer i versioner med allt från två säten upp till en minibuss med elva sittplatser. En detalj som vi snappat upp, och uppskattar, är huvudinstrumentens placering framför föraren ovanpå panelen. Merparten av övrig information fi nns naturligtvis i en stor digital skärm mitt på panelen. Nya Hyundai Staria får snart sin världspremiär och kommer att ersätta gamla Hyundai H1. Nästa Ford Custom får tre olika drivlinor Byggaren har länge tjatat om att nästa generation av Ford Transit Custom och VW Transporter kommer att byggas av Ford i Turkiet med introduktion 2023. Ny information är att nya Custom får tre motoralternativ: helt elektrisk, som laddhybrid och naturligtvis med dieselmotorer. För övrigt kommer alla Fords Transit-modeller att byggas i Fords joint venture-anläggning i Kocaeli i Turkiet. I dag tillverkas 85 procent av alla Transit-skåpbilar i den fabriken. Det handlar bland annat om att Transit Connect-modellerna, som byggs både i Koacelli och i Valencia i Spanien, fasas ut. Samtliga lätta lastbilar från Ford kommer från 2024 att fi nnas tillgängliga med batteridrift , som laddhybrider eller med dieselmotorer. Under 2030 räknar man med att två tredjedelar av bilarna kommer att vara eldrivna eller laddhybrider. Utöver detta förväntas ett ekosystem av uppkopplade digitala tjänster bidra till bättre kundupplevelse och ökad tillväxt för de inblandade parterna. Fabriken i turkiska Kocaeli kommer att producera både elbilarna och batterierna. Man investerar 2 miljarder euro för att kunna öka bil- och batteriproduktionen. En elpirra från Polestar kan hjälpa byggaren I samverkan med bland annat Cake, en svensk tillverkare av elmotorcyklar, kommer den Volvo närstående elbilstillverkaren Polestar att utveckla en i hantverkarbilen lätt transportabel ”elsläde” på vilken byggaren kan transportera sina redskap till arbetsplatsen. Den eldrivna transportören, som ännu så länge enbart fi nns på ritbordet, kallas för Re:Move. Den är konstruerad i aluminium och har två hjul fram, ett bak och ett helt plant golv för upp till 275 kg last. Polestars eldrivna transportör har två hjul fram, ett bak och ett plant golv för upp till 275 kg last. En hybridversion av Transit Custom, bilden, fi nns redan. Liksom dieselversioner. Nästa generation kommer även som rena elbilar. BYGGAREN4 2021 25 FOTO: POLESTAR FOTO: GHRISTER ANDERSSON FOTO: HYUNDAI