Kingsize 1
Postmuseum-utställning: Om svensk hiphop och post
nummer Malkolm Landréus / Julia Gunnarsdottir Camilla Cherry POSTMUSEUM-UTSTÄLLNING: OM SVENSK HIPHOP OCH POSTNUMMER Nu kommer Sveriges första utställning om svensk hiphop och postnummer. Postmuseum i Stockholm har precis öppnat utställningen ”Älskade postnummer” - där man lyfter sambandet mellan plats och identitet och varför att representera sin plats är så viktigt inom just hiphop. Till sin hjälp har man tagit artister som Cleo, Ison, Linda Pira, Jaqe och Parham, fotografen Camilla Cherry samt illustratören och grafiska formgivaren Mander med flera. Sedan hiphopen startade i 1970-talets Bronx, New York, har platsen man kommer ifrån alltid varit en viktig aspekt för genrens utövare. Från den första framgångsrika låten - Sugarhill Gangs ”Rapper’s Delight” (1979) - och dess referens till Rucker Park i Harlem till det kanske tydligaste exemplet ”Area Codes” (2001) av Ludacris, har amerikansk hiphop mer än någon annan genre lagt betoning på geografisk representation. Det har dels använts som ett verktyg för att måla upp bilder i oftast självbiografiska texter, men också för att skapa sig en identitet i de marginaliserade områden som rappare allt som oftast verkar i. I takt med att Sverige upplevt en ökad segregation och större klyftor i samhället har också representation, plats och identitet blivit allt viktigare markörer inom svensk hiphop. För en genre som alltid slagit underifrån är det naturligt att ett hårdare politiskt klimat fött artister som i högre utsträckning väljer att lyfta sina områden. När Cherrie skrev den internationellt uppmärksammade låten ”163 för evigt” (2017), tillsammans med Sveriges nya hiphop-prins Z.E, var det med syftet ”att peppa och göra något positivt, eftersom det har hänt mycket tråkigheter i våra områden”. På så sätt fick superhiten även ett symboliskt värde med politisk bäring. Genom låttexter och musikvideos fortsätter dagens unga rappare att sätta sin plats på kartan. Det är ingen slump att Imenella, Årets Nykomling på Grammisgalan 2019, valde att avsluta sitt tacktal med orden: ”Tensta, den här är för er.” Inom hiphop kommer platsen man kommer ifrån alltid vara viktig. Det är därifrån man hämtar inspiration och sorg - styrka och stolthet. Det är där man formas som människa och således också som artist. För många, det enda som är konstant. Som Ison uttrycker det i låten ”Vår sida av stan” (2014): ”Välkommen till djungeln, huvet hålls högt och vi reppar postnummer”. Därför är det glädjande att det nu kommer en utställning som ger plats åt just denna aspekt av genren. Julia Gunnarsdottir, utställningsproducent på Postmuseum, är en av initiativtagarna bakom utställningen ”Älskade postnummer” som nu går upp i lokalerna i Gamla Stan. Hon säger att idén föddes tidigt men att det var efter Cherries hit ”163 för evigt” som tanke blev till handling. – Jag lyssnar och har lyssnat på svensk rap sedan den startade. När jag började jobba på Postmuseum så slog mig denna koppling. När ”163 för evigt” blev en hit tänkte jag att det nog skulle gå att bygga en utställning på temat. Jag är jätteglad att ledningen på museet hakade på idén och var så positiva! 26 KINGSIZE MAGAZINE | NR 3, 2019 WWW.KINGSIZEMAG.SE