Kingsize 1
903 CLEO, UMEÅ Vilken plats reppar du? – Jag repp
ar Umeå -UÅ. Men när jag pratar om Cleo så måste jag prata om ett vi, hela kollektivet Random Bastards. Vi har alltid reppat de orter som vi kommer ifrån och vår stad, som betytt så mycket för det vi gör. Vi är uppvuxna med att inte haka på trender, utan att det som betyder något är att inte vara som alla andra. Därför är det viktigt för oss att berätta om att vi inte kommer från en plats med gator och betong, utan med skog och älvar, i våra texter, videos och konst. Hur är Umeå som kreativ plats? – Umeå är en trygg plats. En fri plats. Allt började i Umeå för mig. Det var i de tidiga tonåren som vi, som ingår i vår kollektiv, hittade varandra. Alla skejtade, åkte snowboard, målade och vissa gjorde musik och så uppstod Random Bastards ur det. Umeå är en vänsterstad och tankesättet är präglat av tiden med punk- och hardcorescenen, som var stor här. Vi tänkte alltid ”Vi klarar att göra detta själva. Fuck alla stora labels.” Det har alltid varit och är fortfarande vår ledstjärna. Det budskapet kommer från staden. Det är den som lärt oss det. Varför är plats så viktigt i hiphop? -För hiphop som genre så är vi:et och kollektivet centralt om du jämför med popmusik, där är en artist är väldigt själv i sitt artisteri. Inom hiphop är det viktigt att ha ett crew, en familj, en plats. I rap är drivkraften och motivationen att hela tiden berätta det som ingen annan berättar. Då måste man ha back-up och vara flera som tar hand om och stöttar varandra. Att reppa den plats man kommer ifrån skapar en samhörighet med de andra från den platsen. Det finns mycket styrka och djup i det. Hur är det att reppa en plats där du inte bor? -Nu när flera av oss i Random Bastards bor eller har bott i Stockholm, så har det blivit ännu tydligare vad staden betyder för oss. När jag inte är i Umeå tänker jag ”Shit de här gatorna betyder mer för mig än vad jag kanske förstår”. Det har vuxit fram en starkare känsla av att jag vill reppa Umeå och är stolt över det. Men nu när jag kom hem i somras och gick nere vid älven kände jag också ”Vad är det jag har gjort mot dig?” Jag fick en känsla att jag rest runt i världen och hypat upp staden och så kommer jag hit och upptäcker att ”Du är ju bara du, lilla Umeå”. Man lägger på så mycket i reppandet. Men anledningen till att man reppar så mycket är ju för att det är just den här lilla platsen som man vill synliggöra. Jag vill ju heller inte att Umeå ska vara något mer än den är. Hon anser också att utställningen är folkbildning mer än något annat. – Här har vi en kultur som funnits med länge, som är mer populär än någonsin, men som inte synts så mycket på museer. Jag tycker att det är folkbildning, att förstå viktiga delar av den här kulturen. Och så fick museet möjlighet att bidra med kunskap om postnumret och dess historia. Till sin hjälp har hon bland annat tagit fotografen Camilla Cherry, som själv dokumenterat svensk hiphop sedan 1989 och upplevt att platsen man kommer ifrån har betydligt större vikt nu än då. – På den tiden hade platsen man kom ifrån inte någon stor betydelse alls. Med tiden har samhället förändrats enormt, och i takt med det och att genren vuxit sig allt större så har det förmodligen blivit ett naturligt sätt att uttrycka en del av ens identitet och samhörighet med likasinnade genom platsen man bor på. Camilla Cherry har tagit samtliga porträtt till utställningen som frontas av artister som Ison, Linda Pira, Cleo, Jaqe och Parham. – Min tanke har varit att låta artisterna själva få styra innehållet i bilden till stor del, såsom valet av plats. Utifrån det har jag letat efter en känsla, för att förstärka en bit av personligheten hos artisterna i just den valda miljön. Utställningen ”Älskade postnummer” kommer att stå öppen i Postmuseums lokaler på Lilla Nygatan 6 i Gamla Stan från den 27:e september till 28:e feburari 2020. Läs utdrag från utställningens intervjuer med Cleo, Ison, Linda Pira, Parham och Jaqe på nästkommande sidor. NR 3, 2019 | KINGSIZE MAGAZINE 27 38x710 cm WWW.KINGSIZEMAG.SE