Kingsize 1
#TBT SOMMAREN A tt The Latin Kings placerade sven
sk hiphop på musikkartan i Sverige, med ”Välkommen Till Förorten”, skriver de flesta under på. Albumet firade i våras 25-årsjubileum och skivan har återkommande hyllats, unisont, för en socialrealism och återspegling av livet i orten vid den här tiden och framgent. Den geografiska kopplingen till tunnelbanans röda linje i Stockholms södra förorter var i högsta grad närvarande, något Salazar-bröderna Salla och Masse ger uttryck för i utställningen ”Älskade Postnummer” (som vi har äran att sampresentera med Postmuseum i detta nummer). Deras historia är bara en som betonar vikten av hur olika platser kan påverka på olika sätt - i otaliga dimensioner av ursprung, uppväxt och erfarenheter. Möten med nya människor i olika sammanhang. Plötsliga uppbrott för att flytta till annan plats. Oväntade händelser och vänskaper som växer fram ur någonting och ingenting. Just därför tycker jag också det är extra intressant när Redline-samlingen ”Den Svenska Underjorden” kom till ungefär fem år senare efter TLK-debuten. Där agerade TSB brobyggare och aktiverade ett stort nätverk av artister med vitt skild geografisk spridning. Det var bland annat MBMA med rötter i Uppsala, Göteborg och Värmland, Looptroop från Västerås, Heli och Kalle Kath från Skåne, Broadcastaz från Växjö, Kashal-Tee från Bålsta – och så klart även Ison & Fille från den egna röda linjen. I den typen av symbios, mellan olika perspektiv, hämtar jag en lång rad egna erfarenheter där vi som unga vuxna formar och formas av vår verklighet från en rad olika platser. Själv lämnade jag pendeltågsavkroken Bålsta och gymnasietiden i Uppsala för att flytta in till Stockholm där jag under 1999-2000 bodde på Advokatbacken i Alby. Därefter bar flyttlasset av till Malmö i samband med studier. Fyra år senare återvände jag till Stockholm och spenderade många år i Skärmarbrink, Enskededalen och Kungsholmen. Däremellan har bekantskaper, i allt från Boden, Sundsvall, Göteborg, Skåne och platser utanför vårt avlånga land, kommit att göra permanent avtryck i min medvetandevärld. Således kan nog flertalet av oss blicka tillbaka på en livsresa där en lång rad olika platser format dig till den person du blivit, eller är på väg att formas till. I vår omslagsintervju möter vi Matar Samba, för de allra flesta känd som folkkära rapparen Näääk. Han har en intressant karriärresa vad gäller bakgrund och artisteri, men även i den tidigare rollen som programledare för det högt uppskattade programmet ”Lyckliga Gatan”. En kulturgärning där Matar med sin sympatiska personlighet skapade en atmosfär präglad av öppenhet och kreativitet. I serien (återigen med Salazar-bröderna i högsta grad inblandade) medverkade bland annat Nathalie ”Cleo” Missaoui, som även figurerar i Älskade Postnummer-utställningen och längre fram i denna tidning. Artisterna från olika generationer, bakgrunder och erfarenheter utmynnade i både intressanta samarbeten och oväntad samsyn i perspektiv på skapande och livserfarenhet. Livsläxan lyder: Har du hjärta, sinne och själ finns ingen geografisk (eller för den delen åldersmässig) barriär som kan begränsa skapande och kreativitet. Hiphopkultur är för mig gränslös där en given plats kan erbjuda bekantskaper och förutsättningar att verka i ett sammanhang. Det yttersta beviset på att devisen alltid bör lyda; ”It ain’t where ya from, it’s where ya at”. Chefredaktör, Kingsize Magazine Tobias Carlsson tobias.carlsson@kingsizemagazine.se 8 KINGSIZE MAGAZINE | NR 3, 2019 Way Out West: Tobias Carlsson & Simon Superti Way Out West: Chapee, Malkolm Landréus, Finess, Tobias Carlsson Lollapalooza Stockholm: Matthias Sjödin och Tobias Carlsson SMASH x Stadion: Tobias Carlsson, Patrick Sserwadda, Andrew Iron African och Matthias Sjödin