Tillsammans i Mälardalen 1
tillsammans | resa Sörmlandstrafikens Emil Berglu
nd visar Marie Ståhlnacke och andra seniorer fördelen med att använda den digitala tekniken för sina resor. Ny teknik över en kopp kaffe För många resenärer är det en självklarhet att både betala sin biljett och planera sitt resande i mobilen. Men inte för alla. Sörmlandstrafiken vill minska det digitala utanförskapet genom att besöka seniorer, bjuda på fika och visa de digitala tjänsterna. Text: Johan Tollén Foto: Emelie Otterbeck M arie Ståhlnacke lägger ifrån sig sin smartphone för en stund och plockar fram ett skrynkligt papper ur sin plånbok. Det visar sig vara en utskriven tidtabell från busslinjen hon oftast åker i Eskilstuna. — Den här lappen kan jag slänga nu. Jag behöver den inte längre, säger hon och skrattar. Marie är en av seniorerna som precis har fått en specialutbildning om Sörmlandstrafikens app och tjänsterna i inloggat läge på Sörmlandstrafikens hemsida. Marie skaffade sin första smartphone i december och har redan hunnit upptäcka fördelarna. — Jag har laddat ner flera appar tidigare, men när jag såg den här informationsträffen tänkte jag vänta med att ladda 14 ner Sörmlandstrafikens app tills jag kom hit. Då blir det rätt från början, säger hon. Utmaning blir möjlighet Kampanjen, som går under parollen ”Kollektivtrafika” innebär att representanter från Sörmlandstrafiken kommer ut till seniorerna och i lugn och ro demonstrerar hur de digitala tjänsterna fungerar. — Vi vet att många resenärer, speciellt äldre, känner att det är utmanande att hantera ny teknik. Därför vill vi dra vårt strå till stacken för att öka den digitala kompetensen, vilket är en viktig uppgift för oss som offentlig verksamhet, säger Emil Berglund, kommunikatör på Sörmlandstrafiken. Engagemanget i lokalen är på topp när seniorerna tar fram sina mobiltelefoner. Några, som