Tillsammans i Mälardalen 1
tillsammans | avgång Jan Kyrk vd Trafik i Mälarda
len 2,2miljoner TiM firar 20 år Tjugo år har gått sedan Trafik i Mälardalen bildades. Sedan dess har det hänt mycket. Under nittiotalet gjordes stora investeringar i järnvägarna i Mälardalen. Nya banor byggdes både norr och söder om Mälaren. Samtidigt fördes diskussioner om hur trafikeringen skulle ordnas på samtliga sträckor i regionen. Diskussionerna ledde fram till det första så kallade TiMavtalet. Det innebar att SJ åtog sig att köra en om fattande tågtrafik mot att länens kollektivtrafikansvariga ordnade anslutande busstrafik och att kommunerna rustade upp stationerna. På större orter byggdes resecentra. I avtalet ingick även etableringen av ett gemensamt samverkans-, utvecklings- och marknadsföringsbolag, Trafik i Mälardalen AB, i folkmun TiM. Redan från start hade TiM många frågor att ta tag i, och omfattande förändringar genomfördes. Detta har gett resultat. Under de 20 år som gått, har tågresandet mer än fördubblats, samtidigt som den uppkopplade tågresan har blivit det naturliga sättet att utnyttja restiden effektivt. Tack vare TiM-samarbetet har många svåra frågor gått att lösa under vägen. Bland annat har vi tillsammans kunnat upprätta bra anslutande busstrafik till regionaltågen och utvecklat gemensamma period kort. Det har också blivit tydligt att den regionala tågtrafiken är en förutsättning för att mindre orter ska kunna fortsätta utvecklas. PS. När vi är klara med firandet av TiM 20 år kommer faktiskt TiM-samverkan i nuvarande form att upphöra. Det innebär att även denna tidning kommer att upphöra — efter mer än 16 år ombord på tågen och på de större stationerna i Mälardalen. Tack för den här tiden! Vi ses på stationen, tåget eller på bussen! Tåg i tid i Mälardalen Sala kvartal 1 Ransta 1 Linköping—Stockholm—Gävle 2 Stockholm—Uppsala 3 Stockholm—Västerås—Örebro—Göteborg 4 Stockholm—Eskilstuna—Arboga—Örebro 5 Linköping—Eskilstuna—Västerås—Sala 6 Stockholm—Katrineholm—Hallsberg 7 Stockholm—Nyköping—Linköping 2010 2016 2017 84 % 87 % 89 % 92 % 96 % 96 % 83 % 87 % 90 % 88 % 89 % 88 % 86 % 94 % 94 % 82 % 91 % 91 % 83 % 92 % 93 % Ett tåg räknas som punktligt om det ankommer till stationen högst 5 minuter efter beräknad ankomst. För mer statistik, se SJ.se > Om SJ > Punktlighet. 2 Knivsta Köping Kvicksund Kolbäck Örebro Örebro Södra Arboga Kungsör Västerås Strängnäs Eskilstuna Nykvarn Hälleforsnäs Laxå Kumla Hallsberg Vingåker Katrineholm Gnesta Flen Vagnhärad Södertälje Syd Läggesta Stockholm Flemingsberg Enköping Bålsta Märsta Arlanda Uppsala tillsaMMans i Mälardalen finns ombord på SJs regionaltåg, samt hos SJ Resebutik och TiM-ombuden i Mälar dalen. Ansvarig utgivare: Jan Kyrk, vd@tim.se Kontaktperson: Klas Bringert, 010751 59 18, klas@tim.se TiMs korsord finns på tim.se/korsord. Produktion: Publik, tips@tim.se Grafisk form: Jamendåså. Tryck: Östertälje tryckeri. Omslagsfoto: Emelie Otterbeck Redaktionsadress: TiM AB, c/o SJ, 105 50 Stockholm Kundtjänst: 0771-846 846. Webbplats: www.tim.se För senaste nytt och tävlingar gilla oss på www.facebook.com/ trafikimalardalen ISSN 2001-9106 Alla reportage resor har gjorts med kollektiv trafik. Så många beSökare har sj.se varje månad. Den är därmed en av Sveriges största resesajter. Populär 10-biljett blir ännu bättre 10-biljetter för tågresor är inget nytt. Redan 2005 lanserade SJ den första digitala 10-biljetten laddad på kort. Nu tar SJ nästa steg i den digitala utvecklingen. Från och med sommaren 2017 ersätts SJs 10-biljetter, giltiga under 30 dagar laddade på SJ Regionalkort, med nya helt digitala 10-biljetter giltiga i 90 dagar. — Priset för den nya 10-biljetten sätts utifrån åtta enkelresor vid köp samma dag som avresan, och det allra enklaste sättet att köpa och resa med biljetten är att ha den i SJs mobilapp, säger Klas Bringert, ansvarig för kunderbjudan de biljett på SJ. Läs mer på www.sj.se/biljetter Gävle Tierp Sundbyberg Linköping Norrköping Kolmården Nyköping