Nordisk Lager & Logistik 1
fler paketautomater på praktiska ställen som tågs
tationer och andra knutpunkter, så att man kan hämta sitt paket till exempel på väg hem från jobbet. – Det ska vara enkelt att hämta. Vi försöker få fler e-handlare att implementera valmöjligheter för plats att hämta ut. Tyvärr är det fortfarande en liten andel av alla e-handlare som erbjuder detta, men det är på väg dit – att jobba på mottagarens villkor, säger han. Hög säkerhet Systemet är säkert, så länge pinkoden hålls hemlig. Den ändras för varje försändelse och även efter en viss tid, om paketet inte har hämtats ut. Automaterna är mycket svåra att bryta upp. – Det är väldigt få av dem som vi har stämt av med som inte tycker att paketautomater är bra. Du stör ingen och behöver inte stå i kö. Men intresset att hämta ut i automat är större på vissa orter än på andra, säger han. Det har visat sig att volymen av e-handelspaket i hög grad överensstämmer med demografiska faktorer. Den minsta automatenheten tar 32 paket, den största 100. Sådana stora enheter står i Mora och Uppsala. Eftersom paketautomater är en volymdriven lösning måste det finnas ett tillräckligt kundunderlag för att ställa ut automater men på sikt vill DHL skapa möjligheten att även skicka paket från automaterna, inte bara hämta ut. Efterlyser fler smarta lösningar för leverans – E-handeln som fenomen bygger på transporter och den delen är inte speciellt förfinad ännu, utan ganska fyrkantig och stelbent. Men visst kommer det att hända massor: man kunde till exempel ha en större version av den vanliga brevlådan vid hustomten, där paketen levereras. Också andra typer av hemleverans-system, som gör att mottagaren har full valfrihet är sådant som kommer att utvecklas ytterligare för att nå full skala. Det finns exempelvis smarta dörrlås som gör att ingen behöver vara hemma när leveransen kommer. Paketautomat. Foto: DHL Avvägningen mellan hänsyn till miljön och att tillfredsställa mottagarnas krav på valfrihet ser han på som ett mindre problem. – Sanningen är att vi kommer att behöva köra saker på vägarna under överskådlig framtid. Antingen hämtar 100 personer med sin egen bil eller så levererar vi till flera punkter med en masslastad bil, säger han och tillägger att DHL använder alla tillgängliga miljöalternativ och fordon som kan minska företagets footprint. – Vi kör med HVO – biodiesel – i så många fordon som möjligt och Här kan kunden hämta sitt paket med en kod, utan att behöva stå i kö. Foto: DHL hade gärna använt längre fordon än de som är tillåtna idag för att maximera volymerna. n NORD I SK LAGER & LOG I ST I K 4 20 1 8 • 45