STT 1
Onsdag 22 maj 2019 DEBATT Replik på insändare om
Rosengränd vecka 19 När det gäller Rosengränd är det som du skriver ett rykte. Det finns ingen sanning bakom det påståendet. SENIOR Rosengränd är stängd eftersom brandskyddet inte var godkänt av brandmyndigheterna. Den åtgärden är det Svenljunga Verksamhetslokaler som ska utföra. I dagsläget vet vi inte när detta kommer bli av. För tillfället finns det tomma platser och ingen kö till våra boenden. Därför ser vi att det inte är någon brådska. Vad beträffar aktiviteter är det en förändring som inte blir till det sämre utan tvärtom. Verksamheten är under uppbyggnad. Aktiviteter ska bedrivas på våra boenden som tidigare tills vidare. Avtalet med Ekbergs har upphört på Ekbergs egen begäran, eftersom Ekbergs ville skriva om avtalet. De ville ha mer betalt för de tjänster de skulle utföra utanför centralorten. Detta eftersom det blev för dyrt för dem att köra längre sträckor. Naturligtvis är det inte kommunen som ska betala dem för den tid deras personal sitter och kör mellan olika uppdrag. Vi i Socialnämnden är väl medvetna om att vi har en åldrande befolkning som ökar i kommunen. Renovering av äldreboendena kommer att göras vid behov. Nybyggnation är något som vi planerar på sikt. Toftalyckan används i dag till BGT, Bostad med God Tillgänglighet (trygghetsboende). Mer information finns på kommunens hemsida. En enig Socialnämnd genom ordförande Kerstin Göss-Lindh Dags för kollektivtrafikuppror Bensinupproret får nya sympatisörer hela tiden och det är inte konstigt, när en klimatpolitik för minskat bilåkande bedrivs med bara piska och inga morötter. Samtidigt är klimatförändringarna ett riktigt hot och drabbar bonden mycket hårdare än bloggaren. Vårdens pengar ska gå till egna vården och personalen! Vårdens pengar ska gå till vård, sjukvården ska ges tillräckliga resurser och vårdpersonalen få bättre villkor. Det är de tre huvudbudskapen i det budgetförslag som Socialdemokraterna i Västra Götalandsregionen lagt för 2020 och plan för åren 2021–2022. VÅRD Att råda bukt på den försämrade tillgängligheten, på personalens orimliga situation, på överbeläggningarna, på de långa väntetiderna och oacceptabla köer till vården överskuggar i dagsläget allt. Därför satsar vi totalt nästan 1,1 miljarder mer på sjukvården och dess personal, jämfört med det moderatledda regionstyret. Det finns många saker som skulle behöva göras, men efter drygt fyra år av moderatlett styre måste det mesta av resurser läggas på att reparera den urholkning av sjukhusens ekonomi som detta styre orsakat. Trots en historiskt god ekonomisk sits har M-styret år efter år givit sjukhusen för lite pengar i förhållande till vad de är ålagda att göra. Det var detta som ledde fram till de gigantiska underskott – runt 1,2 miljarder enligt sjukhusens egna beräkningar – som sjukhusen hade med sig in i 2019. Tack vare att Socialdemokraterna fick en majoritet med sig ströks de gamla underskotten. Men sparkraven för året ligger kvar eftersom det moderatledda styret inte på något sätt förbättrat de ekonomiska villkoren. Effekterna av det ser vi i dag i neddragning av personal, stängda vårdavdelningar, allt längre köer till operation och behandling och långa väntetider på akuterna. Vårdens pengar ska gå till vård! Vi vill satsa på den egna sjukvården och säger nej till nya dyra marknadsexperiment och affärsområden i vården. De är inte bara kostsamma, de ökar också ojämlikheten och det kan vi aldrig accep tera. Och vi vill se en organisation där vårdens villkor i högre grad styrs av dem som har verklig insikt i varje regionområdes särskilda behov, inte av tjänste män och politiker i residenset i Vänersborg. Vi vill satsa på den egna personalen, istället för att lägga stora summor på dyr hyrpersonal. Socialdemokraterna lägger drygt 600 miljoner kronor till särskilda personalsatsningar. Det handlar om höjda grundlöner i sjukvården, ökad satsning på jämställda löner samt en extra låglönepott. Vi ger också, till skillnad från det moderatledda styret, full kompensation för förväntade ökade kostnader, till exempel nya löneavtal. Det gör att satsningarna på höjda löner inte urholkas. Vi har tillit och tro på vår personal och våra verksamheter. Vi är fullt trygga med att de klarar av att lösa många av de problem vi har i vården i dag, om de ges rimliga förutsättningar. Dessa förutsättningar vill vi ge. KOLLEKTIVTRAFIK Höjda bensinskatter utan nya möjligheter kommer inte att funka. Kollektivtrafiken har stora förutsättningar att ta över efter massbilismen – över hela Sverige. Men då krävs även ett kollektivtrafik uppror. I glesbygd kommer inte bussar med tidtabell vara effektivt. Däremot behövs gemensamma avgiftsfria byabussar – där turer anpassas efter behov och byborna är en del av lösningen. Detta har exempelvis testats i västernorrländska Kölsillre. I mindre kommuner och städer finns det mängder av exempel på kollektivtrafik som byggts ut och avgiftsbefriats. I Avesta var de flesta nya bussresenärer tidigare bilister. Men på andra håll, som längs med Frykdalsbanan i Värmland, dras stationer in och fler tvingas in i bilberoende. I storstäderna skenar avgiftstrycket: göteborgarna väntas få 20 procent dyrare månadskort i augusti. Hela landet får betala för mångmiljardcirkusen Förbifart Stockholm, medan kollektivtrafikanterna där ansätts med högre priser och hetsjakt på de som inte har biljett. Situationen ser olika ut beroende på var man bor – men behovet av en utbyggd och fri kollektivtrafik har vi gemensamt. Det blir ett alternativ till att fortsätta bränna fossila bränslen ända in i kaklet. Christian Tengblad Bensinupproret och glesbygden En pensionerad bankman i Borås har startat ett uppror mot bensinpriset. Ett pris som i relation till inkomstutvecklingen och förbrukningen, knappast kan anses ha ökat. BENSINUPPRORET Att bankmannen Janne med flera startat och anslutit sig till upproret är enligt dem för att stödja människor i glesbygden. Jag är förmodligen en Helén Eliasson (S), Oppositionsregionråd och gruppledare för Socialdemokraterna i Västra Götalandsregionen Claes Redberg (S), Vice ordförande för SÄS sådan person som bensinupproret säger sig göra sig till tolk för. Jag bor i glesbygd, jobbar i Borås, saknar tyvärr möjlighet att åka buss till jobbet, måste åka bil. Sju mil enkel väg. Visst, det blir mycket pengar på bränsle. Men ganska mycket får jag tillbaka genom reseavdraget, så Janne kan vara lugn, jag har förmodligen redan lägre resekostnader än han per mil. Och jag har dessutom genom att bo på landet låga boendekostnader, så bränslepriset är inget som gör mig sömnlös. Stor oro känner jag däremot för vår jords framtid med tanke på ett allt varmare klimat. Skatter och avgifter är ett effektivt och relativt enkelt sätt att styra konsumtionen i en mer miljö- och samhällsnyttig riktning, något vi måste göra nu, innan det är försent och alla måste bidra! Så snälla bensinupproret, ta inte mig som skäl för ert uppror. Använd i stället ert starka engagemang till något som på riktigt gör vårt gemensamma hem till en bättre och mer hållbar plats! Inger Lindberg, Kalv STT 27 Skriv en insändare – DIN RÖST ÄR VIKTIG! Du har möjlighet att skriva under signatur men bifoga alltid namn, adress och telefonnummer. Texten får vara högst 2 500 tecken inklusive mellanslag. Vi förbehåller oss rätten att korta ner eller helt avstå från publicering. Manus returneras ej. Mejla din insändare till: insandare@stthuset.com