Hemma i HSB Malmö 1
AKTUELLT Nominera mera HSB Malmö är en medlemsägd
och demokratiskt styrd organisation där steget till inflytande aldrig är långt. HSBs föreningsstämma närmar sig och nu presenterar valberedningen en blandning av förtroendeuppdrag att söka. Vad sägs om en plats i styrelsen, valberedningen eller att anta ett revisorsuppdrag? Dela med dig av kunskap och engagemang - kandidera själv eller nominera någon annan. Alla medlemmar i HSB Malmö har rätt att nominera. I nästa nummer av Hemma i HSB som når dig 7 december berättar vi mer om hur du går till väga. Föreningsstämman äger rum i april och det är då själva valen kommer att ske. ■ Hallå där Philip Svensson på HSB Malmös kundsupport! Hur många samtal får ni per dag? – Det varierar väldigt mycket över tid, men mellan 100 och 300 samtal per dag skulle jag säga. Mest att göra är det i samband med att hyres- och avgiftsavierna går ut inför varje kvartal. Och strax innan det är dags att betala varje månad. Vi är tre som jobbar här och som delar på ansvaret för att svara. Vi har också ett system där man istället för att vänta i telefonkö genom knappval beställer en uppringning, helt kostnadsfritt förstås. Och avier går alltid att hitta om man loggar in på hsb.se Vilka är de tre vanligaste frågorna ni får? – Absolut vanligast är frågor om avierna och om betalning. Man hittar inte HEMMA I HSB 5.2018 / MALMÖ sin avi eller vill skjuta upp betalningen av hyran. Dessvärre kan vi inte bevilja senare betalning av hyran utan underlag från bostadsrättsföreningen eller hyresgästens förvaltare. – Näst vanligast är frågor från både privatpersoner och exempelvis mäklare om hur man blir medlem och hur bosparande funkar. Vi berättar gärna men säger också att allt går att läsa om – och lösa – på hsb.se. – Tredje vanligaste frågorna gäller sådant som att porten till en viss adress är trasig. Problem som vi har svårt att åtgärda via telefon men som enkelt går att anmäla via en felanmälan via telefon eller direkt via www.hsb.se I andra fall känner den boende inte till vem som förvaltar fastigheten. Då får man helt enkelt vända sig till föreningen som i sin tur kontaktar förvaltaren. Är det något du vill tipsa läsaren om? – Absolut! Du som är medlem har automatiskt ett användarkonto på Mitt HSB. Du loggar in med mobilt bankID eller personnummer och lösenord på hsb.se – här finns allt som rör ditt boende, du kan göra en felanmälan och följa ditt ärende, se betalningsinfo, medlemserbjudande och annat matnyttigt. Dessutom kan du oftast hitta svaret på din fråga på hsb.se, nere i det högra hörnet finns en blå ruta med ”Vanliga frågor & svar”, allt från hur du betalar via e-faktura och vem du kontaktar för att hyra ut i andrahand. Sedan finns vi givetvis på info.malmo@ hsb.se och på telefon 010-442 30 00.