Fjärvärmetidningen 6/2017 1
på mot noll utsläpp Allt fler städer vill blir fo
ssilfria och fjärrvärmesektorn har kommit långt vad gäller värmeleveranser med låga fossila utsläpp. som många andra bolag har man bara en mindre rest fossil olja. – då det gäller olja som spetsoch reservbränsle ser vi över möjligheterna att byta ut den vid kommande reinvesteringar. det kan bli pellets eller bioolja, alternativt andra fossilfria bränslen. Fordon utan fossilt sedan 2015 har vMeaB haft ambitionen att vid förnyelse av fordon, gå över till fossilbränslefria sådana. det gäller såväl personbilar, som arbetsmaskiner och tyngre fordon. – Ända sedan 2009 har vi för personbilar prioriterat biogasdrift och att uppfylla den statliga definitionen på miljöbilar. alla sopbilar utom en äldre har fossilfria drivmedel. endast några få tyngre fordon är kvar att konvertera vid förnyelse. så kallade montörsbilar, med krav på bland annat fyrhjulsFjärrvärmetidningen • Nr 6 • Oktober 2017 Illustration: NILS PETTER EKWALL för att fasa ut den fossila resten. Man har börjat utreda bioolja i reservanläggningar och som startbränsle. – Men vi vet att det finns svåRikard Silverfur. Therese Rydstedt. drift, var länge svåra att få fossilfria. Men på senare tid har sådana kommit på marknaden, uppger rickard Wester. Klimatbokslut söderenergi, som värmer södertälje kommun och flera kommuner i södra stockholmsområdet, eldar i huvudsak returträ och sorterat restavfall som inte går att materialåtervinna. de fossila inslagen är mindre än en procent fossil olja och sju procent plast, uppger Jan-erik Haglund, som är miljöchef vid söderenergi. Han tycker fossil plast i bränslet är acceptabelt, om man Rickard Wester. Jan-Erik Haglund. ser till helheten. – vi balanserar mot två mål, mot växthusgaser och för resurshushållning. Om vi inte hade gjort energiåtervinning, så hade avfallet hamnat på deponi där det ger utsläpp. Han framhåller att 99 procent av bränslet kan betraktas som förnybart och återvunnet material, även om det har en viss del plast. – vi tycker att det är en klok strategi, säger han och hänvisar till ett klimatbokslut gjort av Profu, som visar att verksamheten undviker utsläpp av 850 000 ton koldixoid per år. Men söderenergi går vidare righeter med biooljor, de är bland annat inte så lagringsbeständiga, noterar han. Mer biobränsle inom transporter av bränsle handlar fossilavvecklingen om att öka andelen biobränsle i lastbilarna. Årligen krävs 20 000 långtradartransporter för allt bränsle. – vi ställer krav i kontrakten med transportörerna. i år är målet satt till 35 procent bioolja. nästa år ska det målet höjas till 75 procent, berättar Jan-erik Haglund. Han nämner även sjöfrakten av bränsle som görs av fossildrivna fartyg, men konstaterar att det kan bli en stor utmaning då det är många faktorer som måste falla på plats. ◾ BJÖRN ÅSLUND 23