Kanalen 1
4 Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM • NR 37 • Vecka
37 • TISDaG 12 SePTeMBeR • 2017 samhälle &politik notiser Skärgårdsgymnasiet uppvaktades av TYA n saMHÄLLe Skärgårdsgymnasiet i Åkersberga startade två nya program förra året, Bageri och konditori samt Transport och busschaufför. Sammanlagt 16 elever går Restaurangprogrammet varav 8 nu år 2 går över till Bageri och konditoriinriktningen. Även Fordonsprogrammet har 16 elever, varav 8 elever nu går över till Transportbil och busschaufförsinriktningen. TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se varför är roslagsbanan avstängd? n Under tiden som Roslagsbanan är avstängd (till och med december), byggs bland annat dubbelspår på sträckan Hägernäs-Ullna kvarnväg med en ny station och bussterminal, Arninge resecentrum. Hägernäs station byggs också om och i ett senare skede även Åkersberga station. käLLa: Österåkers kommun ”KuL tycKer vI”, säger Anders Lundin rektor på Skärgårdsgymnasiet. Foto: privat – Nu har eleverna gått det första året och börjar sina inriktningar på ”riktigt” i år två. Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, TYA, uppmärksammade vår uppstart och kom förbi med tårta och blommor. Kul tycker vi, säger Anders Lundin rektor på Skärgårdsgymnasiet. Alla som går transportgrenen får ta B-körkort. År 3 får de välja mellan godstransport som ger behörighet för lastbil, truck och tungt släp eller persontransport som ger behörighet för buss och taxi. cL överfuLLa ersÄttnIngsbussar, busschaufförer som inte hittar vägen och som kör för fort, bussar av dålig kvalitet och som saknar bälten. Klagomålen från resenärerna till Arriva har varit många. Foto: Jesper aLmén Fler bussar efter många klagomål Fram till i början av december är Roslagsbanans Österskärslinje avstängd. Bussar är insatta istället för tågen sedan midsommar. Men missnöjet har varit stort bland resenärerna. MattIas tILLberg, kommunpolis. Foto: a G Jakobsson Polisen inviger nytt områdeskontor i Åkersberga Centrum n saMHÄLLe Den 19 september inviger polisen sitt nya områdeskontor i Åkersberga. – Områdeskontoret blir en ny mötesplats i Åkersberga Centrum där allmänheten kan träffa sin lokala polis. Mötesplatsen kommer vara bemannad av poliser varje tisdag mellan klockan 16-18. För den som är nyfiken att veta mer så kommer vi från polisen, tillsammans med polisens volontärer samt Österåkers kommun, finnas på plats den 19 september mellan klockan 16-18, intill biblioteket i nya centrumdelen och berätta mer om den nya mötesplatsen, säger Mattias Tillberg, kommunpolis i Österåker och Vaxholm. cL Överfulla ersättningsbussar, busschaufförer som inte hittar vägen och som kör för fort, bussar av dålig kvalitet och som saknar bälten. Klagomålen från resenärerna till Arriva, entreprenören som ansvarar för driften för ersättningsbussarna för Roslagsbanan, har varit många. Förra veckan tog Arriva kritiken till sig och satte in extra turer i rusningstrafiken. Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva, svarade så här på kritiken: – Vi har underskattat kundtillströmningen de senaste veckorna, det medger jag. När vi lägger turer och bestämmer vilka bussar som ska åka var, är det alltid en osäkerhet men i år är den på många ställen större än tidigare eftersom vi har, och har haft, stora avstängningar. Just nu pågår en intensiv kartläggning över resandeströmmarna och vi har så fort det varit möjligt justerat tidtabeller/turtäthet och vilka bussar som kör på de olika linjerna. Det går av många skäl inte att göra över en natt, men vi har redan efter den 4 september ökat kapaciteten, säger han. Arriva satte in extra turer från den 4 september i rusningstrafik. I torsdags utökades antalet ledade bussar med fem stycken och de ledade bussarna kommer att bli tio ytterligare den 18 september. Arrivas tanke är att beredskapen ska vara högre med de nya bussarna; när behov uppstår ska de gå att sätta in som förstärkningstrafik. Arriva har fått dammsuga marknaden, då det är svårt att hitta bussar. Några har man fått in från Tyskland och några från södra Sverige. På de äldre bussarna saknas Air Conditioning, vilket Ekelund beklagar. Christer Ekelund menar att fordonen är utrustade med hastighetsspärrar som gör att bussen inte kan köra i högre hastigheter. – Det är bussar som är godkän– Det fanns problem med förare som inte hittade rätt väg när vi startade ersättningstrafiken, men idag är det inte något problem om vi ser till de kundsynpunkter som kommer in. ”det Har kunnat köra fem nästintill tomma bussar, 28 L, mot Hägernäs, medan den enda buss på linje 28 M som kommit varit proppfull”, säger resenären Sabina Anderberg. Foto: privat Ett flertal resenärer påtalar att många bussar saknar bilbälte. Det tycker Christer Ekelund är synd. Men de äldre bussarna saknar bilbälten. – Bilbälten är krav på bussar tillverkade efter 2007, säger han. Åkersbergabon och pendlaren Sabina Anderberg brukar åka med ersättningsbuss 28 M mot Danderyd. – Logistikhanteringen har varit da av Stockholms Lokaltrafik och Bilprovningen. Bussarna har hastighetsspärrar vid 80 kilometer i timmen, så fortare än så kan de inte köra. Ekelund menar att Arrivas problem med förare som inte hittar har minskat. Generellt är det stor brist på busschaufförer, menar han. mycket bristfällig från Arrivas sida. Det har kunnat köra fem nästintill tomma bussar, 28 L, mot Hägernäs, medan den enda buss på linje 28 M som kommit varit proppfull, säger hon. Sabina tycker det är beklämmande att se barn som inte hinner på bussen i trängseln eller äldre som får andningssvårigheter. – En kvinna bröt ihop av stress när folk knuffades i kön och hon inte kom med bussen. Det är djungelns lag som gäller. Ibland får barn sitta i trappen och ofta står minst 20 personer upp i bussen. Säkerhetstänket har försvunnit helt. Enligt Sabina har bussarna haft kvalitetsbrister. – Jag observerade rökutveckling från en buss jag åkte med. I dag ramlade bussdelar av i rondellen i Hägernäs och det har förekommit ventilationsproblem. Vid ett tillfälle fick en passagerare hjälpa till att torka vindrutan med tidningspapper, så att föraren skulle få fri sikt, säger hon. Att Arriva nu sätter in fler bussar i rusningstrafik tycker Sabina är bra. – Det är positivt med en snabb justering. Frågan är om de extra bussarna räcker till och vilket skick de är i. SL och Arriva måste bli bättre på att läsa av resenärernas behov och efterfrågan samt ha en bättre logistikhantering och kunna vara mer flexibla. Flexibilitet behövs till exempel när vissa linjer har nästan tomma bussar, medan det är knökfullt på bussen mot Danderyd. Tidigare år när upprustningar gjorts på Roslagsbanan har det fungerat betydligt bättre än 2017, avslutar Sabina Anderberg. Maria Snickars redaktionen@fixmedia.se