Nöjesnytt Växjö 1
THOMSEN GULD & SMYCKEN TAR STEGET IN I FRAMTIDEN
Sedan Regina Ekengren Thomsen och hennes make Torbjörn Ekengren flyttade Thomsen Guld & Smycken från Alvesta till de lokaler där Axel Ohlsson tidigare huserat i Växjö city har de förvaltat de anrika traditionerna, men samtidigt satt sin egen prägel på butiken. Nu är det dags för nästa steg, en total makeover som också bokstavligen kommer att innebära ett steg in i framtiden. –När vi är klara kommer man nog att uppleva det hela som en ny butik. Ombyggnationen sker ”i farten” så det här är framför allt logistiskt sett en spännande utmaning. Men vi försöker i möjligaste mån hålla öppet ändå och har, trots omständigheterna, lyckligtvis bra med kunder, säger Regina, medan Torbjörn redogör ytterligare för vad ombyggnationen kommer att innebära: –Vi har alltid haft en vision om att även fortsatt vara den anrika guldsmedsbutik som alltid funnits på den här platsen. Vi identifierar oss mycket med arvet från Axel Ohlssons och vi vill nu ta med oss den stafettpinnen in i en helt ny era. Det vi ser nu är en helt ny generation kunder som ritar om kartan och bestämmer konsumtionsbeteendet. Det har inneburit att vi har ritat om butiken i grunden och att Thomsen också kommer att genomgå en mycket spännande förändring som kan kallas butiksdigitalisering. Samtidigt som vi fortfarande kommer att stå för klassisk service, kvalitetsmärken och med vår egna guldsmed föra de klassiska guldsmedstraditionerna vidare. Digitaliseringen är alltså ett helt nytt grepp, i vilken man kommer att förändra synen på kundens upplevelse av butiken, och som bygger på interaktivitet. Det handlar inte längre om att bara titta på produkterna i butiken, man kommer också ge kunden möjlighet att använda sig av exempelvis telefonen som en interaktiv del av butiken. Torbjörn beskriver det hela på följande konkreta sätt: –Tänk dig att det är som att gå in på ett museum: antingen tittar man på skelettet eller vad det nu är och drar sina egna slutsatser, eller så frågar man någon som vet mer om det – eller så tar du en interaktiv tur för att få reda på det du vill veta. Vi lägger alltså till några dimensioner till vår butiksupplevelse och du som kund kan själv välja vilken nivå av service och upplevelse du vill ha. Men mer än någonsin måste vi understryka vi alltid kommer att finnas på plats för de som önskar det, med vår kompetenta personal. För Regina och Torbjörn handlar alltså utmaningen om att ta det anrika in i framtiden, men denna nysatsning är också ett led i målet att vilja att vara en butik som gör skillnad. –Det kommer kanske att upplevas som att vi är lite väl kreativa i en konservativ bransch, något som vissa ser som en risk. Vi ser det dock bara som en möjlighet, säger Torbjörn med ett leende. –Vi kommer att ta det här i etapper och serverar det i den takt vi och våra kunder är beredda att ta emot det. Digitaliseringens första steg kommer i samband med att butiken fysiskt är ombyggd, vilket blir innan halvårsskiftet 2020, inflikar Regina. Naturligtvis är Reginas dotter Pauline kvar som guldsmed och det är fullt tryck i verkstaden, där man också ser behovet av att utveckla så småningom. Dessutom har Thomsen startat en kvalitetsoutlet online –, www.toutlet.se – där man lägger ut äldre kollektioner och annat smått och gott som inte får plats i den fysiska butiken. Både Torbjörn och Regina är överens om att det varit ett lyft för Thomsen Guld och Smycken att flytta till Växjö city och de ser positivt på framtiden. –Vi har inspirerad och kunnig personal, ett riktigt bra team där alla bidrar till att skapa Thomsen-känslan och som verkligen vill leverera bra service hela tiden. Andra ”superstyrkor” är att vi är en butik som är helt oberoende av kedjor och att vi själva kan välja produkter och sortiment utifrån vad vi tycker är kvalitet och utifrån vad kunden och vi själva gillar. När vi går igång på någonting själva brinner vi också för det i dialog med kunden. Vi kan också anpassa mycket efter kundens önskemål, där har vi stor flexibilitet och kan verkligen hjälpa till att realisera kundens egna vision. Och om kunden inte hittar vad hen vill ha så kan vi tillverka det, menar Regina. –Med den totalt sett stora förändringen vi genomför hoppas vi också att vi kan bidra till att vitalisera vårt fina centrum och kanske kan andra handlare också få lite inspiration till att utveckla sina verksamheter, avslutar Torbjörn. I TEXT: OLA KARLSSON