Marknad 1
MEDIA, REKLAM & PR NOKIA - EN EUROPEISK AKTÖR MED
GLOBALT FOKUS Nokia (HMD Global) är hetare än på länge, med en 5G-lur, ett samarbete med senaste Bond-filmen och med årets Bondbrud som frontfigur i kommande reklamkampanj för flaggskeppet. – Vi har tagit fram Nokia 8.3 som den första globala 5G-luren med marknadens just nu bredaste och framtidssäkraste 5G-stöd, säger Sebastian Kåla, Business Manager på HMD Global. – Det är en telefon som kommer hålla över tid genom såväl kontinuerliga OS-uppgraderingar som tre år av månatliga säkerhetsuppdateringar och som dessutom även är självaste James Bonds val. Nokia 8.3 kommer enbart i färgen Henning Gillberg, grundare av White Monday, prisad för sitt Second Hand-arbete. polarblått vilket direkt för tankarna till Nokias arv samt ursprung och det faktum att de numera är den enda europeiska aktören i branschen. Mobilen har en minimalistisk och stilHENNING GILLBERG TAR EMOT PRIS FÖR SITT CIRKULÄRA ENGAGEMANG FOTO: CREATIVE COMMONS ERKÄNNANDE/OSKAR SWERLANDER Onsdagen den 7 oktober fick Henning Gillberg, en av grundarna till White Monday – numera Circular Monday, ta emot priset Sveriges Second Hand Profil 2020, vid ett event på Erikshjälpen Second Hand i Malmö. Under eventet höll Henning Gillberg även en kort föreläsning. – Jag är väldigt glad och väldigt stolt över det här priset, säger han. Det har gått ungefär fyra år sedan Henning Gillberg, tillsammans med en dåvarande kollega, lekte tvärtomleken med Black Friday och formulerade begreppet White Monday. Då, liksom nu, var Henning Gillberg vd för sitt eget företag Repamera, vars affärsidé är att lappa och laga kundernas 16 trasiga kläder. Som ett slags motpol till den ohållbara konsumtionshets som Black Friday står för kände han ett tydligt behov av att peka på ett annat sätt att konsumera. – Första året var vi 30 deltagare, andra året 180. 2019 var vi över 500 deltagare från 23 länder. I mig är det ett större lugn nu, för utanför mig finns en rörelse som inte är beroende av mig som person. White Monday har gått från att vara något som media tycker är lite kul att lyfta, till att verkligen bli en rörelse bland folket. Och det är först då vi kan göra skillnad på riktigt, säger Henning Gillberg. 2019 tog White Monday ett stort kliv framåt när större aktörer, som till exempel IKEA, anslöt sig och även fler utländska aktörer i länder som USA, Singapore, Tyskland, Kenya och Turkiet. I år, 2020, har rörelsen bytt namn till Circular Monday. ® ren skandinavisk design samtidigt som den helt rena AndroidOne-mjukvaran garanterar en mycket bra batteritid. Men Nokia tycker att alla användare har rätt till uppdateringar, säkerhet och snabbhet, oavsett vilken prisklass man väljer. – Våra senaste mid-/lowrange lurar 2.4 och 3.4 har Android 10 och är naturligtvis garanterade samma kontinuerliga uppdateringar som flaggskeppssegmentet. Oavsett plånbok så skall du kunna känna dig trygg ur ett säkerhetsperspektiv och få en telefon som inte tappar i snabbhet över tid. – Avslutningsvis ser vi nu ”post-covid” en kraftigt ökande efterfrågan inom företagsmarknaden för dessa modeller där kunderna inte vill tumma på vare sig uppdateringar eller säkerhet, men kanske har en ny kostnadskostym att anpassa sig till, avslutar Sebastian. Med stora investeringar från Google, Nokia och Qualcomm, kan man nog vara ganska säker på att det inte dröjer länge förrän HMD Global skapar rubriker igen. ® SMHI TAR HEM TITELN Det står klart när 1 227 individer ur allmänheten gett sin syn på några av våra statliga verk och myndigheter. Evimetrix Swedish Brand Award är undersökningen där konsumenter får uttala sig om olika varumärken, företag och organisationer. I det här fallet 13 av våra större verk och myndigheter, där alltså SMHI kommer ut som det starkast lysande varumärket. Statliga verk och myndigheter är en av de branscher som är mest föränderlig vad gäller att konsumenter värderar det ena eller andra högst. I år är det SMHI, följt av Skatteverket och Folkhälsomyndigheten som tar hem de tre första placeringarna, för ett år sedan var det Pensionsmyndigheten som var det starkaste varumärket i branschen. – SMHI har länge legat bland topp tre och det gäller även Skatteverket men årets klättrare är Folkhälsomyndigheten som ju synts och hörts enormt mycket i media just i år. Man skulle kunna tänka sig att den publiciteten varit negativ, eftersom det varit en hel del tuffa budskap de tvingats förmedla, men tolkningen och mottagandet verkar ha givit enbart positiva effekter, säger Peter Wissing, som ansvarar för mätningen på Evimetrix. Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är. Förutom SMHI, Skatteverket, Folkhälsomyndigheten och Pensionsmyndigheten, som nämnts ovan, har också Allmänna reklamationsnämnden, Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, CSN, Försäkringskassan, Polisen, SB, Trafikverket och Transportstyrelsen mätts. ®