Dagens Transport & Logistik 1
HAMNAR Utbyggnaden av järnvägen är viktig för Kar
lshamns Hamn. Fotograf: Ulf Sandevärn. effektiv styrning och planering för att tillgodose kundernas krav på tillgänglighet, produktivitet och kommunikation. · Infrastrukturen måste möta framtidens krav Stockholm Norvik Hamn blir Östersjöns djupaste hamn, med naturligt djup, kort insegling och möjlighet att transportera godset vidare med lastbil, tåg och pråm. Foto: Per-Erik Adamsson, Stockholms Hamnar · Kapaciteten dubblas på containerterminalen för att möta ökad efterfrågan på containertransporter. Nya djupgående och längre kajer, större kranar och en ny containerterminal möjliggör att fler och större fartyg kan lasta och lossa i hamnen. Stockholms Hamnar · Vi arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor, i nya Stockholm Norvik gör vi medvetna val av material och kemikalier, ökad återvinning av avfall, energibesparingar och förnybar energi. Kunderna kommer kunna elansluta fartygen, lämna svart-gråvatten och ta del av våra miljörabatter. · Alla hamnar får ett intelligent trafiksystem (ITS) som underlättar kopplingen mellan biljett och tillträde till hamnen, trafikdirigering och optimering av hamnyta genom digitalisering. · De senaste sju åren har Stockholms Hamnar investerat miljardbelopp i infrastrukturutveckling genom ombyggnation av Värtahamnen, utbyggnad av Kapellskärs hamn samt nu senast byggnation av en ny modern och hållbar godshamn, Stockholm Norvik Hamn. Norrköpings Hamn · Vi arbetar aktivt mot en fossilfri drift och för mer gods från väg till järnväg och sjöfart. Verksamheten mäts utifrån ett hållbarhetsperspektiv som innefattar miljömässigt, socialt och ekonomiskt ansvar. · Det finns en stark koppling mellan hållbarhetsutmaningar och möjligheter inom digitalisering och automatisering. Mer integrerad och I Karlshamns Hamn bedriver man ett stort uppgraderingsprojekt för färjetrafiken som bland annat innebär en ny kaj för de större färjorna. Fotograf: Ulf Sandevärn. DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 2 2020 • 1 9 på effektiva, hållbara transporter, ökade godsflöden och intermodala lösningar. Hamnen utvecklas för att öka kapaciteten för större fartyg och ökade godsmängder. Karlshamns Hamn · Det pågår ett stort uppgraderingsprojekt för färjetrafiken med ny kaj för de större färjorna, omgjord infrastruktur och ny passagerarterminal där landel för färjorna samt solpaneler ingår. Beräknas klart halvårsskiftet 2021. · Gatefunktionen för ro-ro är automatiserad för incheckning vid gaten. Samtliga leverantörsfakturor ligger digitalt tack vare uppgraderat datasystem. · Utbyggnad av Sydostlänken är en mycket viktig del. En utbyggnad av järnvägen Älmhult – Olofström och vidare till Blekinge Kustbana ligger i planperioden 2024 – 2028. Åhus Hamn & Stuveri · Vårt hamnbolag är fossilfritt, vi använder endast HVO och el producerad från vattenkraft. Vi har en väl inarbetad värdegrund för att säkra upp social hållbarhet. · I hamnen finns en helt automatisk incheckningsgate som skickar signal till truckdatorerna när lastbilar ankommer. Vi använder även ett