4 samhälle & politik veckans nyhet tipsa Redaktio
nen redaktionen@fixmedia.se 08-540 883 00 Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egen text och bild. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material och att korta texter. Åkersberga kanalen nr 16 • vecka 16 • tisdag 15 april • 2014 Medeltidsmarknad på Ekbacken ■ SAMHÄLLE Söndag 11 maj anordnas Österåkers medeltidsmarknad, en dag för hela familjen med historien i fokus. Klockan 11-15 ska hembygdsparken Ekbacken i centrala Åkersberga förvandlas till en marknads- och mötesplats. Under dagen kommer man bland annat att kunna träffa hantverkare och slöjdare som arbetar med äldre tekniker, lära mer om biodling på medeltiden, prova bågskytte och smaka mjöd. Det kommer även bjudas på medeltida lekar och dramatiserade konserter. Forn-Åker arrangerar också en fyrkamp för hela familjen. Tillsammans med en pedagog från Stockholms läns museum utforskas också Ekbackens äldre historia. Här finns gravhögar från järnåldern. Österåkers medeltidsmarknad arrangeras av Österåkers kommun och Österåkers Hembygds- och fornminnesförening (ÖHF) i samarbete med Stockholms länsmuseum. CL Roslagsvatten AB blir större ■ SAMHÄLLE Från och med den 1 maj 2014 kommer Ekerö kommuns vatten- och avloppsverksamhet (VA) att integreras i Roslagsvatten AB. Roslagsvatten bildades 1989 som Sveriges första kommunägda VAbolag och har under de senaste 10 åren ägts av Österåker, Knivsta och Vallentuna kommuner samt Vaxholms stad, en ägarkrets som nu utökas med Ekerö kommun. Efter samgåendet med Ekerö kommer Roslagsvatten omsätta cirka 270 miljoner kronor varav cirka 200 miljoner kronor avser VAverksamhet. – Samgåendet med Roslagsvatten genomförs för att säkerställa en effektiv och robust VA-verksamhet som ska möta framtidens utmaningar säger Ann Wahlgren, teknisk chef i Ekerö kommun i ett pressmeddelande. CL Skrivarkurs för unga på biblioteket Österåkers bibliotek anordnar gratis skrivarkurs för unga med start den 27 april. Kursen vänder sig till ungdomar cirka 15-20 år som vill komma igång med sitt skrivande. Deltagarna kommer bland annat att få teori kring skrivande och kreativitet samt skrivövningar, responsuppgifter och möjlighet att arbeta med egna skrivprojekt. Kursen avslutas sedan med ett författarbesök med Andrea Lundgren som berättar om vägen fram till att få en bok utgiven. Sista anmälningsdag är 22 april. Mer information finns på osteraker.se/bibliotek. CL Idag finns det ingen bra lösning för parkering av linjebussar i Österåker utan de ställs upp i centrum samt på en tillfällig uppställningsplats i Säby industriområde. Nu finns ett förslag på en ny bussdepå som föreslås läggas inom ett område som ingår i Röllingbyledens trafikreservat. Ett kontrakt på 25 år kan skjuta planerna på en ny trafikled ytterligare. Bussdepå kan lägga Röllingbyleden på is Plats för en ny bussdepå föreslås inom det nuvarande trafikreservatet för Röllingbyleden redan för 50 år sedan diskuterade Österåkers kommun och dåvarande trafikverket hur väg 276 skulle klara den ökade trafiken som utbyggnaden av kommunen medförde. Då reserverades mark till en framtida förbifartsled – ”röllingbyleden”. Syftet med den planerade förbifarten var att avlasta trafiken på 276:an. nu kan ett nytt förslag om att bygga en ny bussdepå lägga planeringen av leden på framtiden. Måndagen den 31 mars beslutade kommunstyrelsen om ett förslag att teckna ett 25-årigt avtal för en ny bussuppställningsdepå vid Säby på fastigheten Runö 7:108. Men det råder delade meningar om det är en bra lösning att arrendera ut mark som ligger inom vägreservatet för ”Röllingbyleden”. – Vi har yrkat avslag till förslaget. Om marken arrenderas ut på 25 år, med möjlighet till förlängning med ytterligare 25 år har kommunen bundits upp sig 50 år framåt i tiden och med det förlorat viktigt framtida handlingsutrymme för framtida trafiklösningar, säger Ann-Christine Furustrand, kommunalråd i opposition (S). Även Roslagspartiet ställde sig negativa till kommunstyrelsens förslag. – Vi är inte positiva till att bygga någon Röllingbyled nu, men vi vill inte blockera möjligheter till lösningar som kan komma att behövas om 20-50 år, säger Roger Johansson, representant för Roslagspartiet i kommunstyrelsen. Om kommunstyrelsens förslag går igenom eller ej beslutas senare i år av kommunfullmäktige. Lösning för bussparkering Idag finns det ingen bra lösning för parkering av linjebussar i Österåker utan de ställs upp i centrum samt på en tillfällig uppställningsplats i Säby industriområde. Både trafikförvaltningen i Landstinget (tidigare SL) och Österåkers kommun har letat efter en permanent lösning där alla linjebussar, kontor samt serviceanläggning kan placeras relativt nära, men inte i, Åkersberga centrum. – SL och trafikförvaltningen i landstinget avser att investera närmare 300 miljoner kronor i en ny depå och det skapar dessutom cirka 200 arbetstillfällen, säger Anna Anderman, väg- och trafikchef på Österåkers kommun. Diskussioner sedan 1960-talet Frågan om Röllingbyleden har sedan förslaget lades fram i början av 1960-talet varit en vägdelare som engagerat många. – Det har alltid varit en het stridsoch debattfråga. När den kom förordade jag Sockenvägen som avlastande genomfart, men idag är läget annat. Dock anser jag fortfarande att planeringen av Röllingbyleden bör skrotas med hänsyn till Åkersbergas grön- och strövområden och fornlämningsrika marker. Jag betraktar inte det här som en fråga som kan aktualiseras utan man måste gå vidare och titta på andra lösningar, säger Sören Norrby tidigare kommunfullmäktigeordförande i Österåker. År 2005 kom Vägverket Region Stockholm, på uppdrag av Österåkers kommun, med ett yttrande i en förstudie rörande väg 276 där Åkerstorp Skånsta Hacksta Sjökarby Singö Åkersberga Centrum Söra Skiss över hur Röllingbyleden planeras att dras. Grunden till kartan kommer från Trafikverkets förstudie, del 6 för väg 276. Den gröna markeringen visar var den planerade bussdepån planeras att läggas. de föreslog att på kort sikt, 5-10 år, göra fyra körfält på sträckan mellan Sockenvägen och Söralidsvägen samt cirkulationsplatser vid samtliga korsningar mellan Sockenvägen och Sjökarbyvägen och på lång sikt, 15-20 år, bygga en ny väg i det nuvarande vägreservatet enligt kommunens översiktsplan av Röllingbyleden. Enligt Anna Anderman är det Åkersbergas starka tillväxt och därigenom uppkomna trafikströmmar som främst skapar kösituationer. Men hon är inte säker på att ”Röllingbyleden” är den bästa lösningen. – Det finns flera faktorer som talar mot en framtida ”Röllingbyled” som den ursprungligen skissats. Bland annat det faktum att det endast är en mindre del av all trafik som ska vidare norr om Åkersberga vilket innebär att en förbifart som kräver mycket stora ingrepp och omfattaniLLustration: vÄGverKet de investeringar inte hanterar de trafikproblemen, säger hon och tillägger att Trafikverket, som är ansvarig myndighet, inte har för avsikt att lyfta detta projekt just med hänvisning till den låga samhällsekonomiska nyttan. Hon fortsätter: – Det är även ett faktum att Åkersberga växer så mycket att det inte längre är tal om en förbifart utan en trafikled genom bebyggda områden, med risk att vi bygger ytterligare en barriär. Kommunen avser att införa en ny översiktsplan och titta på behovet av att behålla reservatet då arrendet är begränsat till 25 år, men det finns anledning att även titta på alternativ för att avlasta väg 276, ett arbete som redan påbörjats, avslutar Anna Anderman. Agneta Johansson Charlotta Lambertz Foto: CharLotta LaMBertZ Lv 276 Lv 276 Centralvägen Sockenvägen Röllingbyleden