NG Gbg 1
NAPOLEON DET ÄR EN onekligen påkostad produktion
Ridley Scott levererar med sin historiska krigsepik om den ökände franska kejsaren, Napoleon Bonaparte. Filmens produktionsdesign är otrolig – Frankrike och Europa under sekelskiftet 1700- till 1800-tal förverkligas utan fläckar. Minst lika bra är de storslagna stridssekvenserna, väl visualiserade för att skildra krigens gigantiska och brutala natur. Däremot är Napoleon ett tomt porträtt, som trots sin långa speltid hade behövt mer kött på benen för att framstå lika mycket substantiell som den är stilistisk. AMINA DÅ LIVET OCH familjen kommit emellan har talangen Amina tvingats ge upp sin karriär som MMA-fighter. När hon får chansen att träna med den briljanta men stenhårda coachen Rose kan hon dock inte vända ryggen åt, men balansgången mellan ett liv som fighter och mamma visar sig vara svårare än vid första anblick - vilket leder till svåra val och tuffa konsekvenser. AMINA ÄR EN mestadels välregisserad rulle, genomgående lyft av engagerande fotografi, snyggt koreograferade MMAsekvenser och starkt skådespeleri, inte 50 NÖJESGUIDEN | NR 12, 2023 minst av Nimco Ahmed Ali som porträttterar titelkaraktären med bravur. Från och till är dialogen onaturligt framställd och tar ifrån annars genuina situationer, men när regissör Ahmed Abdullahi låter tystnad tala bidrar filmen med otroliga emotionella höjdpunkter. FÖRSTÄRKANDE TILL DETTA är såklart Mona Masris manus. Skildringen av kvinnligt ansvar inom familjen och de förväntningar som kommer med ansvaret är nyanserat. Filmen bidrar med kritiskt perspektiv på de sociala normer Amina inte lever upp till, men också på Amina som person då hon är långt från perfekt – delvis en effekt av att hon slits mellan olika världar. Mycket av det Amina gör är tveksamt, men den starka karaktäriseringen gör henne till en komplex protagonist, svår att inte känna sympati för. TROTS ATT AMINA är en kort och koncis berättelse lämnar den tungt avtryck med sina påtagliga teman. För att vara både Abdullahi och Masris långfilmsdebuter är det ett imponerande projekt som visar på stor potential för duon i framtiden, vare sig de väljer att samarbeta igen eller inte. RIKARD GUNNARSSON ATT FÅ MED drygt tre decenniers historia under tre timmar är ingen enkel uppgift, och trots tappert försök av författaren David Scarpa skyndar hans manus igenom essentiella händelser i Napoleons liv. Den enorma mängden innehåll gör att det aldrig ges tillfälle för berättelsen att stanna och reflektera över Napoleon som person – en återkommande svårighet för biografisk film överlag, men som gör sig särskilt tydligt här på grund av det längre skede Napoleon framställer. Istället för att göra poänger i narrativet förhåller sig Scott och Scarpa till textremsor för att ge mening, vilket skapar påklistrat djup. Ett mer fokuserat manus hade förmodligen lyckats framställa detta subtilt på film snarare än genom övertydliga textliga tillägg. ÄNDÅ ÄR NAPOLEON genomgående underhållande, och dess kvicka skildringar av viktiga händelseförlopp gör att berättelsen flyter på i engagerande takt – även om det kommer på bekostnad av djupgående analys. Det kan sägas att Napoleon är stil över substans i alla kategorier, men på stilfronten lyckas den så väl att ett biobesök är att rekommendera. RIKARD GUNNARSSON