Maskinkontakt 1
Transport MK 10/19 Twoway Multi är ett nytt ben a
tt stå på när det gäller entreprenadfordon för Railrent Nordic i Bankeryd. Och på Elmia Nordic Rail var det många som stannade upp utanför entrén för att titta på den enorma maskinen. Twoway Multi innebär ett nytt sätt att byta ut eller bygga nya kontaktledningar. Twoway Multi – maskin med muskler och många fördelar Railrent Nordic är nybildat dotterbolag till Nordic Re-Finance. Företaget hyr ut spårburna fordon sedan 2006. – Vi började med tre fordon, i dag har vi runt 65 stycken som hyrs ut, säger Mikael Zagerholm, vd på Railrent Nordic. – Twoway Multi innebär ett nytt sätt att byta ut eller bygga nya kontaktledningar. Det är snabbare, med fl er kilometer per arbetspass, samtidigt som den kan manövreras av bara en person. Att arbete med sådana här maskiner är ett sällsynt arbetssätt i Sverige och Norge. Ute i Europa fi nns liknande arbetsfordon, men de är byggda på ett annat sätt. – Det udda, men samtidigt positiva, med den här maskinen är att den är byggd och konstruerad med riktig järnvägsboggi. Det är alltså ett lok som kan köras på väg och inte, som ute i Europa, en lastbil som kan köras på räls, säger Mikael och nämner ytterligare fördelar: – Man kanske inte bygger kontaktledningar 365 dagar om året. Då går det att lyfta bort fl aket och sätta dit ett annat med en plattform för underhåll och service, exempelvis. Och framtill går det även att montera dit en plog för att ta bort snö. Den är verkligen multi. Det är bara fantasin som sätter stopp. SKAB satsar på ny agentur förSKAB satsar på ny agentur för Skandinavien - Skandinavien - BE-Combi BE-Combi SKAB-Gruppen med huvudkontor i Ätran och med 270 medarbetare, har nyligen tecknat ett avtal med BE Combi från Holland avseende en agentur för Skandinavien. Via ökad näthandel fi nns det ett stort behov av mer distribution i tätbebyggt område. Det är problem att få lastkapaciteten att räcka till på 3,5 tons bilar och det är brist på chaufförer med C-kort. Det blir också mer och mer restriktioner mot större bilar i stadsmiljö. Lösningen är en BE-kombination som ökar lastkapaciteten, samtidigt som den på ett smidigt sätt kan ta sig fram i trafi ken. Max tågvikt som är möjlig att köra blir då 7000 kg. 54 www.maskinkontakt.se Körkort med behörigheten BE är vad som krävs. Såväl bilutrustning som trailer har en mycket robust konstruktion där man använt kända O.E.M.-komponenter för att underlätta vid framtida underhåll. Denna konstruktion har ett fl exibelt SKAB-skåp som kan utrustas enligt önskemål och som ger den extra lastkapaciteten. Både bilutrustning och trailer har Europeiskt typgodkännande. För ytterligare information: www.skabkarosser.se