Nordisk Energi 1
B RANSCHNYHETER Pilotprojekt för storskalig energ
ilagring Tillsammans ska SaltX och Energiforsk starta ett pilotprojekt för storskalig energilagring. Pilotprojektet kommer att ledas inom SaltX nya affärsområde – EnerStore. Vid ett tidigare lanseringsmöte deltog representanter från utvalda energibolag, forsknings- och kunskapsföretaget Energiforsk, teknikkonsulten Sweco samt Stockholms Universitet. SaltX presenterade resultat från verifieringstester som genomförts vid DLR i Tyskland. Stockholms Universitet har ansvarat för prestandabestämning och Sweco för tekno-ekonomisk analys. – Så snart vi bekräftat detaljerna med deltagande energibolag, ser vi fram emot att starta uppförandet av en fullskalig pilotanläggning av EnerStores lösning. Energiforsk har stor kompetens inom detta område, och deras deltagande borgar för att energibolagens intressen kan koordineras på bästa sätt, säger Karl Bohman, vd för SaltX Technology. – Värmelagring kan spela en energiomställningen. stor roll i Nya lagringstekniker kan få ner kostnaden för att integrera mer förnybar och återvunnen energi i våra energisystem. SaltX har förutsättningar att bidra med en viktig Energilagringssystem från Portland General Electric. Foto: Portland general electric pusselbit åt energibolagen – våra uppdragsgivare. Därför kommer vi att aktivt verka för genomförandet av detta pilotprojekt. Vi kommer att integrera det i ett forskningsprogram inom värmelagring där vi utvärderar fler tekniker och tilllämpningar, säger Markus Wråke, Energiforsks vd. u Ny förstudie studerat bränslecellsfordon och batterifordon Genom Energiforsk och programmet Teknikbevakning bränsleceller har forskare analyserat hur bränsleceller används i eldrivna fordon i dag, hur de positionerar sig på marknaden och hur olika tillämpningar och användningsmönster påverkar förutsättningarna för bränslecellsfordon i förhållande till andra typer av framdrivning. Resultaten inom förstudien visar att ett fordon med förbränningsmotor som drivs med biodiesel är, i kraft av sin låga investeringskostnad, det bästa alternativet när fordonet körs korta och måttliga körsträckor. När det krävs en lång total körsträcka och en större räckvidd per tank eller laddning, är det mer ekonomiskt att ha ett batterifordon med bränsleceller som kan förlänga räckvidden, enligt Energiforsk. u Foto: alan trotter ELFACK 2017 • NORDISK ENERGI 23