Dagens Transport & Logistik 1
Foto: Sundsvalls logistikprk Tidplan byggnation 2
020 juni 2020 juni – 2020 okt. ten, rivning, mm 2020 aug. – 2023 feb. schakt, kulvertering, mm 2022 jan. – 2024 aug. vägsarbeten 2024 nov. Byggstart Etablering, förarbeMarkarbeten, El, VA och JärnProjektet slutfört Nyttoeffekter Nedan har de samlade effekterna av en flytt och nybyggnation av kombiterminalen redovisats. Effekterna är grupperade i fem huvudkategorier, Kombiterminal, Miljö/klimat, Resecentra, Stadsutveckling samt Regionala effekter. Kombiterminal Tre transportslag möts Med den nya placeringen i direkt anslutning till Sundsvalls hamn kan tre transportslagen tåg, lastbil och båt mötas. Erfarenheter visar att kombiterminaler där dessa tre transportslag möts har högre beläggningsgrad. Bättre placering Med den nya placeringen utanför centrala Sundsvall finns större ytor för godshantering och möjliggör framtida expansionsmöjligheter. Minska tung trafik En ökad trafiksäkerhet är resultat av att de tunga transporterna minskar i centrala Sundsvall. Den tunga trafiken flyttas vilket minskar antalet tunga transporter, vägslitage och trängsel i centrala Sundsvall. Hantering av farligt gods Hantering av farligt gods blir säkrare då den nya Högre kapacitet Den nya kombiterminalen får högre kapacitet genom bättre utformning, fler och längre lastspår samt större hanteringsytor. Företagsetablering och arbetstillfällen Logistikföretag samt verksamheter med stort transportbehov kan etablera sig i direkt anslutning till kombiterminalen. Ett läge med bra logistik-förhållanden är attraktivt vid företagsetablering. Erfarenheter från andra kombiterminaler visar på att när mark etableras i när anslutning till en kombiterminal skapas i snitt 20 arbeten per hektar, för SLPAB:s del skulle detta innebära omkring 200 arbetstillfällen för de 10 hektar etableringsyta som bereds. Miljö / Klimat Berörda miljömål Byggnationen av Logistikparken har inverkan på följande miljömål: Begränsad klimatpåverkan, Friskluft, God bebyggd miljö och Generationsmålet. Koldioxid (CO2) För att minska regionens utsläpp av koldioxid från transporter behövs en överflyttning av transporterat gods till ett mer energieffektivt och mindre klimatbelastande transportslag. Kväve (NOx) Att minska utsläpp av NOx från förbränningsmotorer är i centrala Sundsvall ett prioriterat område. Minskat antal lastbilsrörelser samt överflyttning av gods till elektrifierad järnväg bidrar till att uppnå detta mål. kombiterminalen är bättre anpassad och avstånd till närboende är större. Partiklar (PM) Partikelhalten i stadsluften kan sjunka med minskat antal fordonsrörelser i centrala Sundsvall. Minskat utsläpp av partiklar från förbränningsmotorer samt minskad bildning av partiklar vid slitage av däck och asfalt. Buller Med en ny lokalisering minskar bullret i centrala Sundsvall. Den nya kombiterminalen är bättre utformad med bullerdämpande åtgärder för att minska buller från anläggningen till omgivningen. Tomgångskörning Minskat antal bomfällningar ger mindre tomgångskörning och trafikstörningar i centrala Sundsvall. Resecentra Resecentra behöver större ytor För att bygga ett fullt utbyggt och funktionellt resecentra i Sundsvall där tåg och buss kan mötas samt möta en ökad efterfrågan på kollektiva resor behövs större ytor tas i anspråk för ändamålet. Personresor En kraftig ökning av avgångar med persontåg har skett från Sundsvall under det senaste året. Antalet avgångar har ökat med 50 % vilket är en av de största ökningarna i landet. Tillgänglighet Resecentra blir mer funktionellt och tillgängligt med den nya och moderna utformningen. Med det nya resecentret ökar säkerhet för resenärer genom planskilda passager. För full funktion behövs den nuvarande kombiterminalens ytor.