Kanalen 1
Åkersberga kanalen nr 21 • vecka 21 • tisdag 19 m
aj • 2015 samhälle & politik 5 Svårt att avgöra skadeansvar Ett tiotal enskilda vägföreningar i Österåker har startat ett frivilligt nätverk för att kunna hjälpa varandra vem ska betala för skador som uppkommit i det lokala vägnätet, den enskilda vägföreningen, tomtägaren, kommunen eller leverantören? vad står det i vägföreningsstadgar, förordningar och förrättningar och vad säger lagen? några enskilda vägföreningar i Österåker har startat ett frivilligt nätverk – för att kunna hjälpa varandra i bland annat ansvarsfrågor. Att sätta sig in i frågor om vem som har rätten på sin sida är inte alltid så lätt. Allra minst för dem som ägnar sin fritid till att sitta i en lokal vägföreningsstyrelse. Goda råd är inte dyra Utav 88 föreningar med vägansvar i Österåkers kommun har ett tiotal större och mindre vägföreningar bildat ett frivilligt nätverk. Hittills har representanter från de olika vägföreningarna träffats fem gånger för att diskutera och utbyta frågeställningar och tillvägagångssätt. I frågan gällande indrivning av vägavgift har de hittat positiva lösningar som redan hjälpt ett par av föreningarna. Under det senaste mötet diskuterades dagbrunnsledningar, tunga transporter och vägar till bad. Det togs även upp frågor om vem som den åligger leverantören, men i vissa fall är det inte så självklart som man tror utan snarare rörigt och helt obegripligt, säger han. På bordet framför deltagarna låg de, i det här sammanhanget, närmast heliga skrifterna EVA-REV, Enskild Väghållning Anvisningar – Riksförbundet Enskilda Vägar och broschyren Fördjupningskurs inom juridik, förvaltning samt teknisk väghållning. Under mötet kom den till användning ett flertal gånger. ”Oavsett om det är en liten eller stor vägförening är många gånger problemen de samma.” steLLan sandström, österskärs vägFörening För att få mer erfarenhet och ta del av hur andra vägföreningar löst sina frågor har ett tiotal lokala vägföreningar upprättat ett nätverk. Nyligen träffades de för att diskutera och ge varandra tips om hur de löst olika problem inom de lokala vägnäten. Foto: agneta Johansson är ersättningsskyldig för skadade ledningar och brunnslock samt felfogningar mellan ny och gammal asfalt. En av vägföreningarna passade samtidigt på att presenterade sin nya informationsbroschyr – som på ett tydligt sätt redogjorde för vad som förväntas av de boende, såväl de som bott en längre tid som nyinflyttade, i området. Initiativet till att starta – Nätverket Österåkers vägföreningar togs i fjol av Leif Wrenkler från Berga Hacksta vägförening. – Det är viktigt att veta vem som bär ansvaret när något händer. Vägföreningen äger oftast inte vägmarken utan deras uppgift är att förvalta och sköta underhållet med allt vad det innebär. Det kan tyckas vara självklart att kostnader vid åtgärdan– Oavsett om det är en liten eller stor vägförening är många gånger problemen de samma, säger Stellan Sandström från Österskärs vägförening och hoppas på att fler vägföreningar skall ansluta sig till Nätverket Österåkers vägföreningar. Nästa möte är inplanerat efter sommaren, men nätverket går att nå genom kontakt med Österskärs vägförening. agneta Johansson redaktionen@fixmedia.se JUBILEUMSKAMPANJ! Suzuki Marin firar 50 år! Jubileumspriser på utvalda Suzukimotorer. SUZUKI DF2.5-S KAMPANJPRIS: 7.190kr Ord.pris: 8.300kr SUZUKI DF50-ATL KAMPANJPRIS: 59.900kr Ord.pris: 69.900kr SUZUKI DF140-ATL KAMPANJPRIS: 119.900kr Ord.pris: 145.800kr Sågvägen 16, Åkersberga www.marinbutiken.com