8 inslag TIPSA Redaktionen redaktionen@fixmedia.s
e 08-540 883 00 Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter/bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material och att korta texter. ASTRID ställde ut på Länsmansgården n NÄRINGSLIV Den 3 oktober arrangerade det kvinnliga nätverket ASTRID en minimässa på Österåkers Konsthall/Länsmansgården. Besökarna fick chans att träffa ett antal kvinnliga företagare som presenterade sina verksamheter som vänder sig till såväl kvinnor som män. – Vi var drygt 30 utställare som visade upp våra verksamheter, säger Susan Westin, grundare till nätverket samt en av arrangörerna av mässan. Det kom cirka 50 besökare, vilket vi känner oss nöjda med, med tanke på att vi bara har pratat "mun till mun", bjudit in via Facebook och satt upp affischer runt om på orten. CL allmänheten n NÄRINGSLIV I förra veckan började resturang The Public i Åkersberga servera frukost för allmänheten. Tidigare har frukosten endast vara tillgänglig för hotellets gäster och företagsträffar. Restaurangens grundare Chamoun Gerges är positiv till den respons de hittills fått: Frukost för - Det har gått bra, vi har fått bra respons och folk verkar positiva, På helgerna satsar vi på barnfamiljer och på en lyxigare hotellfrukost. Redan i somras fick restaurangen förfrågningar om att öppna upp med frukost för allmänheten. - Men eftersom hotellet inte var fulltbelagt kände vi oss osäkra på om det var rätt tillfälle då. LS Småföretagen största skatteVirva Kuusela och Jenny Findahl har tillsammans skapat varumärket PLURR. Deras första kollektion är skärgårdsinspirerade prylar . De fyra mönster som ingår i den första kollektionen heter Sjökort, Farled, Sjögräs och Vass. Alla är inspirerade av skärgården, även om kopplingen är mer subtil än andra mönster inom samma genre. Formgivaren Jenny Findahl och arkitekten Virva Kuusela har skapat en kollektion tillsammans Vad händer om en grafisk formgivare och en arkitekt som båda är skärgårdsälskande mönsternördar träffar varandra? Jo, det blir förstås en kollektion snygga och funktionella produkter med en tydlig koppling till livet vid havet. Ljusteröborna Virva Kuusela och Jenny Findahl är de kreativa kvinnorna som har skapat varumärket PLURR. betalarna n NÄRINGSLIV NÄRINGSLIV Den 11 oktober samlades ett tjugotal lokala företagare på Österåkers Golfklubb för att diskutera vilka frågor som är viktiga för Företagarna att driva framöver. Helena presenterade bland annat rapporten ”Väldfärdsskaparna” som släpptes i september. Den visar hur mycket småföretagarna bidrar till den kommunala kassan, där Österåkers siffra ligger på 25 procent. Enligt rapporten är småföretagen och deras anställda sammantaget den klart största skattebetalaren på kommunal nivå. Totalt sett för Sveriges kommuner svarar de små företagen för 32 procent, jämfört med 22 procent för stora företag och 24 procent för offentlig sektor. Näringslivschef Lotta Holmgren presenterade statistik kring nyföretagandet i kommunen och hur vi ligger till Österåker jämfört med resten av landet. Mer om mötet och vilken statistik som presenterades kan du hitta på nyforetagarna. se. LS i Åkerstorp n NÄRINGSLIV En ny pizzeria har öppnat upp i Åkersberga. Pizzeria Mozzarella ligger på centralvägen i Åkerstorp och erbjuder förutom sedvanlig pizza även buffé med pan pizza, taco och sallad. LS Ny pizzeria Både Jenny Findahl och Virva Kuusela är inflyttade Ljusteröbor som sökte sig dit med samma längtan till havet. Jenny bor i dag med sin familj på Östra Lagnö och Virva bor sedan fyra år på Södra Ljusterö. De har båda drivit egna företag under många år. Jenny arbetar som grafisk formgivare och gör bland annat broschyrer, tidningar, böcker och illustrationer. Virva arbetar som arkitekt och ritar främst butikskedjor - Vi arbetade båda hemifrån och när vi av en händelse kom i kontakt med varandra kände vi omedelbart att vi ville lära känna varandra bättre, säger Jenny. - Redan under första samtalet kände jag att Jenny gav mig nya idéer och inspiration, säger Virva. Gemensam designdröm De insåg tidigt att de båda delade samma dröm: Att skapa ett varumärke med stilrena, funktionella och medvetna produkter. - Från början visste vi båda två att det skulle vara kvalitativa produkter som hyllar skärgården. Sedan har tänket med ekologiskt och närproducerat växt fram under resans gång, säger Virva. skärgårdsmönster Nyskapande Resultatet av samarbetet mynnade ut i varumärket PLURR. De fyra mönster som ingår i den första kollektionen heter Sjökort, Farled, Sjögräs och Vass. Alla är inspirerade av skärgården, även om kopplingen är mer subtil än andra mönster inom samma genre. - Båda våra familjer är mycket ute på sjön, och vi hade reflekterat på varsitt håll att utseendet på grejerna med skärgårdsanknytning är ganska enkelspåriga. Det är mycket ankare, rep och fyrar, säger Jenny. - Det är inte på något sätt fel, men när man sitter på klippan och förSkärgårdsinspirerad form FOTO: ANNA SKARIN undras över hur vackert det är så blir det så påtagligt att det går att inspireras i andra riktningar. Och vi ville att våra mönster skulle vara tillräckligt olika från varandra för att kunna tilltala många, säger Virva. Jenny och Virva ville också att alla deras alster skulle ha en knorr. - Alla våra produkter ska ha en detalj som gör dem unika, som får dem att lyfta lite extra och som skapar ett extra mervärde för användaren, säger Virva. - Exempel på en knorr är handtaget på brickan som gör att den går att hänga och ”White-lines”-lösningen i anteckningsblocket som gör att man enkelt kan exempelvis kan mejla eller exportera sina anteckningar till Dropbox, säger Jenny. Anna Skarin Effektivare möten och minskad stress Fredagen den 4 oktober bjöd Skåvsjöholm konferens & möten in till ”Effektiva Mötesdagen”, för att ge deltagarna praktiska tips och råd kring hur möten blir effektivare och minskar stressen på arbetsplatsen. Moderator var Katarina Hultling, programledare och sportreporter som även bor i Svinningeområdet. Hon höll dagens sista föredrag och talade om vikten av att ha ett effektivt ego. Hon förespråkade att med jämna mellanrum ställa sig frågorna; när, var, hur och varför. Detta för att bekräfta att ditt liv både på det professionella och privata planet tagit den riktning du önskar. I konferensanläggningens lobby pågick även en mässa med produkter veckans arbete & näringsliv ÅKERSBERGA KANALEN nr 43 • vecka 43 • tisdag 22 okt • 2013 Den 4 oktober var det "Effektiva mötesdagen" på konferensanläggningen Skåvsjöholm i Österåker. eller tjänster som på ett eller annat sätt bidrar till att göra möten mer effektiva. Mest uppmärksamhet på mässan fick företaget Öppet Hav som lyfte fram att möteseffektiviteten ökar när FOTO: PETER FRANSSON tid för aktiviteter och pauser planeras in i agendan. Charlotta Lambertz