Nolltretton 1
KROG KROGKRÖNIKA Geografiska matvarumärken ett vi
nnande koncept Text: Tobias Pettersson Illustration: Shutterstock Den 14-15 maj är det premiär för Östergötland spirar som är ett slags vårbetonat systerarrangemang till Östgötadagarna. Då kan man passa på att besöka våra lokala matproducenter. Många av dessa har sin geografiska plats i namnet på sina produkter, vilket visat sig vara ett vinnande koncept enligt en ny undersökning. Det blir allt enklare att se ursprung på mat och dryck i butiken, och det är något som uppskattas av svenska konsumenter. Mat och dryck producerad i Sverige uppfattas som trygg och säker och i en nyligen gjord undersökning från Svenskmärkning framgår att minst sju av tio svenskar tycker att svensk livsmedelsindustri är viktig, att de vill gynna svenska bönder, att ursprungsmärkning underlättar när de handlar mat, att det är viktigt med svenska råvaror och att de är beredda att betala mer för svenska råvaror. Men det räcker inte med att en produkt är från Sverige. Dagens konsumenter är medvetna och krävande och vill vara mer specifika än så. Allt fler konsumenter efterfrågar närproducerad mat. De vill veta från vilken gård köttet kommer och på vilken plats matprodukterna har framställts. Detta intresse kring ursprung och kvalitet gynnar utvecklingen av lokala matprodukter visar den nya rapporten Geografiska matvarumärken. En tydlig koppling till en geografisk plats har visat sig vara ett vinnande koncept. Exempel på detta är exempelvis Västerbottensost, Kalix Löjrom och Hernö Gin. – Ett tydligt kommunicerat geografiskt ursprung på matvaror signalerar hög kvalitet för konsumenterna. Varumärken som lyfter en plats förknippas med en levande landsbygd och småskaliga mataktörer. Det är mervärden som är viktiga för många svenska konsumenter, säger Tobias Kreuzpointner, samordnare på Jordbruksverket. I Rapporten identifieras sju framgångsfaktorer som i olika hög grad varit avgörande för geografiska varumärkens genomslag på marknaden. Dessa är: 1.En tydlig identitet 2. En vision och strategi 3. En autentisk känsla 4. Verifierad kvalitet 5. Aktivt arbete med marknadsföring 6. Kontinuerlig omvärldsbevakning och 7. Ett brett samarbete. I Östergötland har vi bland annat Kinda gurka, Brunneby Musteri och Vikbolandsstruts som tre exempel på lyckade lokala matproducenter. Passa på att besöka dem och många fler under Östergötland spirar! Quiza lugnt i vår Text: Tobias Pettersson Foto: Shutterstock Åren går men pubquizzandet består. Det tycks vara ett folknöje som aldrig går ur tiden och som hela tiden vinner nya anhängare. Och för den intresserade krogbesökaren som vill testa sina frågesportskunskaper ihop med sina kompisar finns många ställen att välja på. Pubquiz är en tradition som går långt tillbaka i tiden. Det fick sitt stora genombrott på brittiska pubar på 70-talet som ett sätt att locka dit folk på lugnare kvällar. Sedan dess har det spridit sig över världen och såklart även kommit till Sverige. Här var det på 90-talet som quizzandet började slå igenom på allvar och intresset har hållit i sig sedan dess. Ibland är det många ställen som anordnar pubquiz, ibland lite färre, men konceptet är definitivt här för att stanna. Pubquiz kan se ut på lite olika sätt. Ibland finns ett tema, ibland är det musikquiz, ibland är det jättemånga frågor medan det vid andra tillfällen är ganska få. Det kan kosta att delta eller vara gratis. Det kan finnas fina priser eller mest handla om äran. Ibland kan man tävla enskilt men oftast i lag. Det gemensamma är att det handlar om någon form av frågesport som äger rum i krogmiljö där man umgås och har trevligt med andra. 34 NOLLELVA I Linköping finns många ställen som brukar anordna pubquiz, även om det på senare tid varit lite si och så på grund av pandemin. Palatset har kört quiz på torsdagarna medan Harrys anordnar musikquiz på onsdagarna med ett speciellt temaquiz en gång i månaden. Även på Cok Najs ordnas quiz på onsdagarna och på Bishop´s Arms anordnas under höst och vinter Det stora Sverige-quizet med fina priser. Tävlingssugna Linköpingsbor kan även slinka in på Ågatan Bar och Kårhuset Kollektivet på torsdagarna och quizza. I Norrköping finns också Bishop´s Arms för quizsugna och sedan många år arrangerar Hugo sina populära musikquiz på onsdagar då DJ Badger och Micke Cederberg presenterar en tvådelad musikfrågesport. På onsdagar kör även Cromwell House sitt quiz med musik och allmänna frågor, och Babyl House har även de en stolt quiztradition och det gäller även Trappan där det brukar ordnas pubquiz varje fredag. GIN