Provkörd: Lyxigast av de lyxiga 1
PROVKÖRD Grafik som visar var det tänds är bra, s
yns sämre i mörker dock. Hyllor istället för överskåp på sidorna ger luftigare känsla. En queenbed som gör skäl för namnet! Här sover drottningar bra och runtom finns förvaringar för en hel hovgarderob. ALLRA LÄNGST bak i husbilen finns den stolta dubbelsängen som är precis så inbjudande som en queenbed ska vara. Liggande på plats finns knappar i taket ovanför huvudet där rygglutning kan ställas med en elmotor. Därmed är platsen perfekt för både läsning och tvtittande men också vid förkylningar och hosta när huvud och lungor skall hållas högt! Sängen är 138 cm bred och runtom finns både överskåp och avlastningshyllor men också kontakter för usb och 230V. Undertill finns också utdragslådor för förvaring liksom sedvanliga garderober på vardera sida. I testbilen finns en eldriven ventilationsfläkt i sovrumstaket istället för vanlig taklucka. Perfekt för snabb kvällsvädring innan läggdags! DET ÄR svårt att skriva kortfattat om denna oerhört kompletta och välutrustade husbil. Ingenting saknas men det bästa av allt är faktiskt 28 HUSBIL & HUSVAGN n 4.20 osynligt och det handlar om boendeatmosfär. Den är svår att beskriva i ord utan måste upplevas. Viktig är givetvis den vattenburna värmen som ger jämn temperatur men det handlar om mer än så. Vart än jag vänder mig i husbilen så är det lagom varmt från topp till tå. Till och med sittande längst fram i sittgruppen eller stående vid entrédörren. Shuntad golvvärme gör att det går att ställa in värmen närmast perfekt och tillsammans med extra radiatorer i hytten, värmeväxlare, värmefläkt och förstklassig ventilation runt möblerna får jag en boendemiljö jag sällan eller aldrig har upplevt i en husbil. Det här gör nytta inte bara vintertid utan faktiskt alla årstider när det är kallare än 15 grader ute. Då kan man låta värmaren småputtra så att det åtminstone är skönt att gå i strumplästen inne. Och skulle man vara av den varmblodiga sorten så finns förstås AC i både bodel och förarhytt! & På bägge sidor om dubbelsängen finns stora garderober. Bra utnyttjande av sängborden med utdragslådor. KABE IMPERIAL 810 LQB (2020) Basfordon: MB Sprinter 414 CDI Motor: 2,2 liters diesel, 177 hk, Euro 6c Växellåda: 9-stegs automat Chassi: Al-Ko 5 500 kg tandem Säkerhetssystem: ABS, ESP, ASR, attention assist, autobroms Totalvikt: 5 500 kg Tjänstevikt: 4 370 kg Maxlast: 1 130 kg Längd/bredd/höjd: 8 320/2 329/3 065 mm Axelavstånd: 4 210 mm Bakre överhäng: 2 299 mm Invändig takhöjd: 196 cm Isoleringsmaterial: Ecoprim Tjocklek golv/vägg/tak: 36/36/36 mm Uppvärmning: Alde Compact 3 020, vattenburen golvvärme AGS II Pro, extra värmepaket med fläkt i hytt, värmeväxlare Bränsletank: 92 l Bäddmått: bak 199,5x138 dinett 206x117,5/55,5 taksäng: 188x122 Grundpris: 2 000 700 kr Pris testad bil: 2 108 532 kr Övrigt: testbilen är extrautrustad med elektrisk markis (5m), dragkrok, formsydd golvmatta samt extra garagevärme. AIR BAG 177 l 3 150 l 90 l 5 Viktuppgifter kommer från tillverkaren. Tillval kan påverka vikten. 4 2