Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31 UTRUSTNING "Metal Woods" här f
ör att stanna D Det var många som helt oförstående ska- kade på sina traditionsbundna huvuden, då »Optic balls» och »Metal Woods» kom till Sverige säsongen 1982. »Orange golfbollar och träklubbor av stål - helgerån», utgöt sig de renlärliga över de hedniska företeelserna. Svensk Golfs medarbetare Gunnar Mueller försökte ge de nya klubborna ett svenskt namn. »Stålisar» kallade han verkty- gen i vår avisa och fick på huden för att i den ädla sporten golf ha myntat ett så vedervär- digt uttryck. Men allt nytt behöver sin tid för att bli accepterat. Inte av alla men av majori- teten. Det verkar dock som om golfbolltillverkar- nas optimistiska syn på den färgade bollen kommit av sig en aning. När den lanserades, menade många, att den färgade golfbollen skulle få samma succéartade spridning som den gula tennisbollen. Precis som den gula tennisbollen skulle optic balls ta över marknaden. I alla fall få minst 50 procent av den. Så har inte blivit fallet. Branschen har skattat, att de färgade bollarna som mest förra sommaren hade 35 procent av marknaden i USA. I början hade tillverkarna också färgprob- lem med bollarna. Den fosforerade färgen, som sprutades utanpå skalet, hade en benä- genhet att släppa. Sedan man började blan- da färgen direkt i skalet är det inte längre några problem att få bollen att hålla. Även i Sverige stagnerade försäljningen av de s k optic balls under säsongen 1983. - Det är riktigt. Vi hade en ökning för den gula bollen (som nu dominerar), medan den orange tappade i försäljning, kommenterar J-0 Annemark, VD för GolfStore. Storsäljare Metal Woods har blivit en storsäljare över hela världen. Den första generationen kom i slutet av 70-talet. Metallklubbor med träin- lägg som Lynx Predator, Titleist AccuFlo och Wilson Agressor var föregångare till 80-ta- lets »Pittsburg Persimmons». Med sin låga tyngdpunkt och offset visade det sig, att framför allt medelgolfaren hade lättare att hantera dom. Den andra generationen av Metal Woods stormade in på marknaden i början av 80- talet. Till Sverige kom dom andra delen av säsongen 1982. Denna klubba attraherade alla kategorier av golfare - även eliten. På den amerikanska proffstouren blev också metallklubban en kär hjälpreda i bagen. Rakare och längre? Genom att vikten är s k perimeterfördelad, ska klubban gå både rakare och längre. Den konventionella träklubban har sin tyngd- punkt i mitten eller i bakre delen av klubbhu- vudet. Metal Woods har sin vikt fördelad i omkretsen (perimeter), alltså enligt samma princip som tå häl-järn. Detta får till effekt att klubbhuvudet inte blir lika känsligt för vridningar i själva träff- ögonblicket som hos vanliga träklubbor. Därmed skulle känsligheten för felaktig rikt- ning bli mindre. Distansökningen sägs bero på att den sk »hoseln» (halsen där skaftet är fäst i klubb- huvudet) är smalare än på konventionella klubbor. Tillverkarna menar, att detta mins- kar luftmotståndet och ökar hastigheten på klubbhuvudet. En annan teori till distansökningen är att klubbhuvudet pga sin perimeterfördelning får en högre tyngdpunkt. Därmed blir boll- banan lägre och ger mindre backspin vilket gör att bollen rullar längre. Om man verkligen får en distansökning och hur lång den är, därom tvistar de lärda. Så mycket har man dock enats om att en me- tal wood i kombination med en »two pieces- boll» ger ökad distans. Den hårdare slagytan i kombination med den hårdare bollen gör att bollen lämnar klubban snabbare. Det ger ökad längd. Till syvende och sist beror den faktiska distansökningen i alla fall på vem som håller i klubban. Taylor Made är pionjär samt den mest köpta metal wood-klubban i USA, inklusive herrtouren. Om det beror på Taylors egen- skaper eller en hårdsatsning på marknads- föringssidan, låter vi vara osagt. I samband med tourtävlingar kollar och räknar det amerikanska företaget Darrel Sur- vey Company klubbfabrikat i pronas bågar. Vid t ex Bay Hill Classic i fjol hade 64 spelare Metal Woods i bagen varav 58 hade Taylor Made och 3 Northwestern. Sverige något annorlunda Även bland den svenska amatör- och proffseliten dominerar Taylor Made. Och då märkets sk tourspoon (13° loft) som ligger nära den konventionella brassien (trätvåan). I volym är dock inte Taylor störst i Sverige, inte heller tvåa. PGA T-line är med sina drygt 3.800 sålda klubbor klart störst. Därefter kommer Spaldings Cannon med 1.400 sålda. Först på tredje plats hittar vi Taylor Made med cirka 1.200 sålda klubbor under 1983. - Att PGA T-line är störst kan bero på att den också ingår i de fulla set, som säljs av märket. Taylor Made och Cannon säljs näs- tan undantagslöst styckevis, kommenterar J-0 Annemark. Har Metal Woods-eran nått sin topp i USA? Många menar det, andra tror att mark- naden långt ifrån är mättad. - 1983 var ett mycket bra år i Sverige för metal woods. I USf verkar det som en viss överproduktion funnits pga alla »pirater». I år kommer det även i Sverige finnas många billiga märken. Här tror jag konsumenten ska se upp. Jag tror det lönar sig att köpa kvalitet, säger Annemark på GolfStore. En träklubba i metall, konstigt tycker många. Men ändå är den här för att stanna. ANDERS NORDLUND Hur ser svenska spelare på »Metal Woods» ? - se nästa sida. TJECKOSLOVAKIEN 1 vecka 1.995:- Upptäck det nya golfparadiset. Resa, halvpension och 7 dagars greenfee ingår i priset. Alla rum med bad/dusch. Banorna är av hög klass och ingen trängsel förekommer. Golfskola arrangeras vissa veckor (i fjol stor succé). Avresor sker från Stockholm, Göteborg och Trelleborg. Skriv eller ring till oss och vi sänder vår broschyr. Tourex Sport Friisgatan 1. 214 21 Malmö. Tel 040-2344 90 SVENSK GOLF . 3/1984 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108