Nordisk Papper & Massa 1
SKOGHALLS BRUK – Vi i projektledningen har lagt s
tor vikt vid teamarbetet, och alla har stöttat projektet fullt ut. Och vi har inte stött på något motstånd överhuvudtaget utan man har gått in i det med hull och hår. Den positiva responsen kan också hänga ihop med slutanvändarna, det vill säga operatörerna, varit med om att utforma både användargränssnittet och automationslogiken. Digital tvilling Till sitt stöd har projektet haft en så kallad digital tvilling, som Choy-Hsien Lin liknar vid en flygsimulator. – På den har operatörerna och ingenjörerna kunnat testa hur olika funktioner faktiskt fungerar, säger Choy-Hsien Lin som räknar med att den digitala tvillingen kommer att fortsätta användas på det sättet. I den digitala tvillingen övar operatörer upp Choy-Hsien Lin och hans kollegor Åke Ånesjö och Tony Edblad. Foto: stora enso ➛ som ett enkelt utbyte 1:1 inte hade gett. – Här ville vi samtidigt göra förbättringar genom att pytsa in vårt kunnande, så som underhållspersonalens och operatörernas. Alla grupper ska vara med och bidra. Då är det bättre att sprida ut projektet över längre tid och inte göra allt på en gång. De fyra faserna De fyra faserna motsvarar olika delar av kartongmaskinen. Den första och andra fasen avser uppgraderingar av drivsystemet med tillhörande automationssystem samt DSC-systemet (industriautomationssystemet) för processtyrningen av mälderiet. De faserna är redan implementerade. Den tredje fasen innefattar DSC-systemen för tork och bestrykningsdelen samt MSC-systemet (maskinkontrollsystemet) för "glättar", bestrykning samt upprullning. Den fjärde fasen omfattar uppgraderingar av DSC-systemen samt MSC-systemet för våtändan (vira och pressparti) vilket kommer att leda till ett nytt styrsystemsplattform på hela kartongmaskin. – Det här är så klart inte det enda vi gör. Vi har bland annat sedan tidigare uppgraderat med ett ganska avancerat kamerasystem för kvalitetskontroll. Rätt inställning – Digitalisering handlar mycket om arbetssätt också, om vilken inställning vi har. Nu tittar vi inte bara på vad som går att göra med tekniken utan att det ska gå smidigt att använda också, betonar Choy-Hsien Lin, digitaliseringsansvarig på 85 procent av produktionen på Skoghalls bruk går på export. Foto: stora enso NORDISK PAPPER & MASSA 6 2018 27 Skoghalls bruk. Åke Ånesjö framhåller också att det är viktigt att systemen är kompatibla med varandra. – Det får inte vara för många gränssnitt. Det är bra om alla systemen pratar med varandra på ett väldigt enkelt sätt, säger Åke Ånesjö. Ett annat sorts ”gränssnitt” Tony Edblad betonar också betydelsen av ett annat sorts ”gränssnitt”, det mellan de olika arbetsgrupper som berörs av den digitala plattformen. Det handlar om totalt ett 50-tal personer som aktivt bidragit i projektet. – Det går inte att nog poängtera hur viktigt det är med samarbete över olika arbetsgrupper och kompetenser. Hur duktig personal du än har så är det i gränssnittet mellan dem som det händer saker – det är nyckeln, säger han och fortsätter. sig inför uppstarten av det nya systemet så att övergången från det gamla till det nya systemet blir så störningsfri som möjligt. – Vi har även lagt stor vikt i uppstartsfasen. Vi fick absolut inte förlora tid i den. Vi har ju kunder att ta hand om också, inflikar Åke Ånesjö. Som en självkörande bil Choy-Hsien Lin liknar den digitala plattformen vid farthållaren på en bil där den inbyggda intelligensen som känner av framförvarande bil och håller avståndet till den. – Dagens digitala plattform är ingen självkörande bil, men det motsvarar Teslas autopilot, filosoferar han. Kommer ni då att nå ett ”självkörande”, obemannat stadium helt utan operatörer? – Väldigt många delar klarar bara människor. Så är det hittills och ganska lång tid framöver. Det är bara operatörerna som har helhetsbilden, kreativiteten, flexibiliteten och erfarenheten – det kan inte ett AI ersätta. ➛