Dagens Transport & Logistik 1
INLEDARE Vem tar transporten sista kilometern? De
n stadigt ökande E-handeln har gjort att transportlogistiken har utvecklats kraftigt på bara några få år. Branschen har svarat snabbt och storskaligt på det ökande trycket. Logistikcentra växer som svampar ur jorden och stora satsningar har gjorts på att datorisera logistikflödena. De stora dragen när det gäller att optimera transportvägarna är på plats. Datoriserad logistik har rationaliserat hanteringen av gods från producent till uppsamlingscentra för vidaredistribution till mottagaren. Men fortfarande kvarstår det problem som i dagligt tal kallas ”the last mile” eller sista kilometern. Till det kommer de alltmer alarmerande miljöaspekterna av transportnäringens utsläpp. I Sverige står inhemska transporter för en tredjedel av de totala utsläppen. Drygt nio tiondelar kommer från vägtrafik. Och efter att tidigare ha minskat under flera år har utsläppen det senaste året till och med ökat. Nu söker transportnäringen nya vägar för att lösa problemen med ”sista kilometern” samtidigt Många ser Uber som förebild för kundnära transporter. Foto: Budbee som man tar miljöaspekten på stort allvar. Flertalet åkeriföretag satsar på alternativa drivmedel och försök pågår i storstäderna med småskaliga eldrivna fordon och paketcyklar med olika utformning. För att hitta lönsamhet i lokala transporter på korta sträckor krävs samordning och delningstjänster. Sannolikt finns det inte en lösning på effektiviseringen av ”den sista kilometern”, utan en lång rad möjliga vägar att för att hantera problemet. Flera operatörer tar nu Uber som förebild och försöker engagera privata transportörer som via en app tar uppdrag att köra paket från avsändare till kund. Redan idag finns en mängd appar med syftet att förenkla, hantera och samordna transporter. Men ännu har ingen hittills fått något riktigt genomslag. Budbee är ett färskt exempel på ett företag som agerar mellanhand mellan transportföretaget och mottagare. Fleaty är en nylanserad app som kopplar ihop byggföretag med åkerier och materialleverantörer. Plattformen är en öppen marknadsplats där beställaren knappar in vad man vill ha levererat och till vilken plats. Freelway HIT är ytterligare en annan betaltjänst som samordnar transporter av varor och personer inom och mellan olika organisationer. För att bara nämna några av dessa tjänster som nu finns tillgängliga. För det är ju inte transportkapacitet som saknas. Vägarna är fulla av fordon, bussar, scooters och allehanda fordon som var och ett skulle kunna vara en potentiell transportör. Vad som saknas är samordning. Många halvtomma privatbilar rullar på våra vägar, kommunala fordon med lastkapacitet, tomma lastbilar på returresor och företagsbilar på uppdrag. Här finns en stor potential att tjäna pengar och värna miljön, både för privatpersoner, regioner och företag. Vad som saknas är samordningen. Peter Höök TRANSPORT LOGISTIK & Nr 5 2019 Ansvarig utgivare: Daniel Hardwick 08-506 244 00 daniel.hardwick@conventusmedia.se 7 32 INNEHÅLL Ledare: Vem fixar ”Last mile” 5 DHL: ”Last mile” viktigast i transportkedjan 6 LFV utvecklar framtidens flygplatstjänster 7 PIARC lyfter fram elvägar 8 Enkla fraktalternativ avgörande för kunden 9 Björn Borg flyttar till Helsingborg Bring Danmark växer med e-handel Wallenius SOL nytt rederi Bockasjö bygger nytt vid Landvetter Swedavia säljer till Bockasjö DHL öppnar nytt i Hannover Smart navigeringssystem ökar säkerheten till sjöss Litiumjonbatterier är farlig rast Starkt stöd för Arlanda av politiker Mikael Nicander: – Hållbarhetsperspektivet i fokus Nästa generations intralogistik är här 10 11 11 13 17 19 21 24 28 30 32 Pär Svärdson, Apotea, brinner för logistik 36 Så förbereder du dig på Amazones ankomst 44 Intermodala transporter växer med e-handeln För- och nackdelar med blockkedjor Fallgropar på AI-resan SLP, offensiv uppstickare 11 50 52 54 57 60 Nu växer logistikfastigheterna på höjden 64 Parallella trender i en föränderlig loistikvärld Chefredaktör: John Hardwick. john@conventus.se Medverkande skribenter: Annika Wihlborg, Susanne Ringheim Kilje, Simon Matthis, Peter Höök, Markku Björkman, Hanna Engström Omslagsfoto: Steve Howard, Pixabay Annonsera: annonsera@conventusmedia.se Conventus Communication AB Postadress: Box 62 19 102 34 Stockholm Telefon: 08-506 244 00 Webbplats: www.transportochlogistik.se DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 5 20 1 9 • 5 66 DAGENS