Newbody checklista ADMINISTRATÖR 1
Lägg in beställningar Klicka på sortiment/beställ
. • • Klicka på Ny kund eller Befintlig kund i rullistan. • Du lägger upp ny kund genom att fylla i dennes uppgifter. Om du fyller i kundens mailadress kommer kunden få en orderbekräftelse via mail, dessutom blir det enkelt att kontakta kunden nästa gång ni startar en försäljning. Välj befintlig kund i rullistan om personen handlat av dig förut. Hantera beställningar Ändra/Ta bort beställning • • Välj säljare, Klicka på • • Klicka på Se beställningar. till höger om säljarens namn vars beställning du vill ändra. Säljarens kunders beställningar blir då synliga, klicka på kundens namn. Klicka på Redigera/Lägg till. • Du kan här ändra antal inlagda produkter eller lägga till nya produkter. • • Spara sedan dina ändringar. Ta bort beställning, välj säljare klicka på redigera och klicka på papperskorgen för att ta bort hela beställningen. Skicka in gruppens beställningar • Klicka på Se beställningar. • Kontrollera att alla är klarmarkerade, Du som administratör kan klarmarkera alla säljare på knappen Klarmarkera alla säljare. • Klicka på Skicka in alla beställningar. • Bekräfta genom att klicka på Ja. • Kontrollera att leveransadressen stämmer och tänk på att den som ska ta emot leveransen måste stå som mottagare och kunna legitimera sig vid leverans. • Ändra adress och mottagare under Avvikande leveransadress. • Välj leveranssätt. • Klicka på Lägg beställning. • Bekräfta genom att klicka Ja. Betalning Vi rekommenderar att Säljarna tar betalt av sina kunder samtidigt som de delar ut sina varor. Säljarna betalar sedan hela Viktigt! Om det skulle bli fel: Byten och reklamationer gör kunden själv, helt kostnadsfritt, på newbodyfamily.com Retur och Ångerköp sköter du som administratör på din beställningssida under Se beställningar. Du som administratör ansvarar för att skicka in gruppens beställning när försäljningsperioden är slut. sitt försäljningsbelopp till dig som Administratör. Du betalar fakturan till oss. Er vinst är mellanskillnaden mellan den totala försäljningssumman och fakturabeloppet. Direktköp De kunder som väljer handla i er webshop och få varorna levererade direkt hem till sig har också betalat direkt, det är det vi kallar för Direktköp. På er faktura återfinns de med en plus- och en minuspost, där minusposten alltid är större än plusposten. Mellanskillnaden är er vinst och dras av direkt i beloppet att betala till oss på Newbody. Om det har skett väldigt många Direktköp kan det t o m bli så att vi är skyldiga er pengar. Kvitto Om kunden vill ha ett kvitto kan ni använda vår kvittomall. Samma kvitto kan användas till både privatpersoner och företag. • Välj vilka produkter kunden vill ha genom att ange antal. • Du kan enkelt söka bland våra produkter (artikelnummer eller namn). • Välj Leveranssätt. Det är så klart spännande att hålla koll på hur försäljningen går! Klicka på Se beställningar, där kan du följa alla era säljare och kunders beställningar. Här kan du även hantera redan inlagda beställningar. Klarmarkera/Ångra klarmarkering för säljare • Klicka på Se beställningar. • Välj säljare och klicka på • Klicka på Klarmarkera eller Ångra klarmarkering. Kontrollera dina beställningar • Klicka på Se beställningar. • Välj säljare. • Välj önskad beställning (pågående beställning, slutbeställning eller kompletteringsbeställning).