Dagens Transport & Logistik 1
AKTUELLT Progrits förvärvar Barkfors Fleet Text:
Peter Höök Progrits har förvärvat en leverantör av transportledningssystem, Barkfors Fleet, för att stärka sin position inom transport och logistik, och vara med och utveckla Barkfors till nästa nivå. Progrits är en koncern av mjukvarubolag med nischade B2B-erbjudanden mot tydligt definierade kundsegment. För närvarande är företagen verksamma inom Fordon, E-handel, Transport/Logistik, samt Resor. Koncernen har cirka 100 anställda och omsätter cirka 200 miljoner kronor. – Vi har haft Barkfors på vår radar under en längre tid, då vi gillar bolagets profil och position på en mycket intressant marknad. Med förvärvet av Barkfors stärker vi vårt fokus ytterligare på Transport och Logistik som är ett område med spännande framtida utveckling. Barkfors har många av de attribut vi gillar, som en mycket stark produkt och ledande position på en intressant marknad, och vi ser fram mot att fortsätta utveckla bolaget tillsammans med teamet i Malmö, säger Björn Ekström, vd på Progrits Barkfors utvecklar och levererar transportrelaterade tjänster och produkter. Bolaget har en ledande position inom transportledningssystem på den svenska marknaden. Kunderna återfinns Progrits stärker sitt fokus ytterligare på Transport och Logistik. Arkivbild inom åkerier, LBC, internationell trafik, renhållning, bud, dragbilsverksamheter, styckegods, och specialtransporter. Bolaget har cirka 15 anställda och omsätter cirka 20 miljoner kronor. – Med Progrits som ägare står vi väl rustade inför att fortsätta utveckla bolaget, både inom utvecklings- och leveranskapacitet men även gällande kundhantering och försäljning. Vi har Tvåbensrobot tar last mile-leveranser Text: Peter Höök - 28 maj 2019 Ford har tillsammans med Agility Robotics tagit fram Digit, en människoliknande robot som ska hjälpa framtidens självkörande bilar med varuleveranser. Online-shopping är populärare än någonsin, men det kräver mycket av våra städer och stadsdelar. I Sverige spås e-handeln omsätta 88 miljarder kronor 2019, enligt E-handelsbarometern, fyrdubbelt så mycket som för tio år sedan. För att hjälpa till att adressera detta problem har Ford gått ihop med Agility Robotics för att undersöka hur företagen kan utveckla framtidens leveranser, där Digit är ett av resultaten – en tvåbensrobot med en rad avancerade egenskaper. – Tillsammans kommer vi se till att utrusta självkörande fordon med teknik som hjälper till att göra något som hittills varit förvånansvärt svårt att göra – att få ditt paket levererat från bilen till dörren, säger dr. Ken Washington, direktör för forskning och avancerad teknik på Ford. Robotens utseende efterliknar inte bara människans generella utseende, utan även människans motorik. Trots att Digit är konstruerad av ett lättviktsmaterial är den kapabel att lyfta paket som väger upp till 18 kilo. Utöver detta kan Digit även gå i trappor och på ojämna underlag. Roboten reagerar också på hinder som står i vägen samt saker som råkar stöta emot den mekaniska kroppen, helt utan att förlora balansen. Digit fungerar tack vare samarbetet med ett självkörande fordon. Med hjälp av kommunikation mellan roboten och fordonet kan Digit fullgöra sina funktioner. Kommunikationen sker via kameror samt ett inbyggt LiDAR-system – ett optiskt mätinstrument som bland annat kan ta fram avståndet hos ett avlägset föremål. – Oavsett om vi arbetar sida vid sida med robotar i våra många fabriker runt om i världen eller lever med dem medan de hjälper till att leverera paket till våra dörrar är vårt främsta mål att se till att de är säkra, pålitliga och kapabla att arbeta tillsammans med människor på olika intelligenta sätt. Genom vårt samarbete med Agility hoppas vi kunna ta fram det bästa sättet som våra självkörande fordon och Digit kan samverka på. Ytterligare mål är att utveckla denna leveransmetod och se hur den kan tas tillvara på i framtiden, säger doktor Ken Washington, direktör för forskning och avancerad teknik på Ford.Framåt skulle självkörande fordon potentiellt kunna transportera Digit är en människoliknande robot som ska hjälpa framtidens självkörande bilar med varuleveranser. Foto: Ford både människor och varor samtidigt – varva mellan att lämna paket och lämna och hämta passagerare däremellan. En lösning som skulle göra de självkörande fordonen ännu mer effektiva. – Som vi har lärt oss i våra pilotprogram är det inte alltid bekvämt för människor att lämna sina hem för att hämta paket – eller för företag att hantera leveranser. Om vi kan befria människor från denna logistik, kan tiden läggas på andra saker istället, säger Ken Washington. DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 3 20 1 9 • 5 stor potential att vidareutveckla oss, både genom ytterligare specialisering där vi för närvarande är verksamma och baserat på nya möjligheter som erbjuds inom transport- och logistikområdet. Det känns samtidigt tryggt och spännande att ta bolaget vidare tillsammans med en ny ägare med flera systerbolag i liknande faser, söger Göran Barkfors, vd Barkfors Fleet.