Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60 Intressanta siffror och fakta
bjuds läsarna i den marknadsundersökning som Svensk Golf gjort av branschen i Sverige. Undersökningen bygger på intervjuer med personer i de olika försäljningsleden. Genom att jämföra olika uppgifter vi fått in, tror vi oss ha kommit sanningen så nära som möjligt. G Efter två år av kraftiga prissteg- ringar på klubbor och bollar får golf- konsumenten tillfälle till en andhämt- ningspaus - priserna stabiliseras. Fram till 1984 var prisutvecklingen inom branschen normal. 1984 och 1985 rusade priserna i höjden. Orsa- ken stod i första hand att finna i den galopperande dollarkursen. Golfaren, som är en pris- och kva- litetsmedveten konsument, ändrade sina inköpsvanor. Framför allt gällde det på klubbsidan. Inköpen styrdes från toppklubbor mot mellanprisklub- bor. Sammantaget ökade dock bran- schen sin totala omsättning. Efter- som antalet golfare ständigt ökar, bör rimligen också marknaden göra det. Försäljningsökningen står dock inte i proportion till medlemsökning- en. - Vi ökade vår försäljningsvolym i våra cirka 60 shopar. Även lönsam- heten blev bättre. Däremot är det helt klart, att försäljningen av topp- klubbor minskade. Antingen valde konsumenten att köpa ekonomiklub- bor typ Mizunos Silver Cup och Punch eller så avstod han/hon att köpa, säger Jan-Olof Annemark, VD för säljkedjan Golf Store. Försälj- ningen av dyra toppklubbor i våra butiker var försvinnande liten. - Vår marknadsbedömning är också att det nu köps mer klubbor i mellanprisklass. Där har vi på Pro- Scott varit svaga. Fr o m denna sä- song har vi därför kunnat komplette- ra vårt Wilson-sortiment i detta seg- ment. Därmed hoppas vi kunna vara med och slåss om viktiga marknad- sandelar, säger Björn Nordberg, VD för ProScott AB, som importerar och marknadsför Wilson i Sverige. Ett undantag Ping är ett av undantagen från re- geln att dyra toppklubbor tappat i för- säljning. Trots det höga priset ökade försäljningen av Ping såväl 1984 som 1985. Men försäljningen låg långt ifrån den som märket upplevde i Sverige, då det introducerades i slutet av 60- talet. I fjol såldes det enligt Pings Sverige-agent Alifabolaget cirka 300 set. I år räknar importören med att öka till cirka 350 Ping-set. - Ping är efter några års tillbaka- gång åter på frammarsch. I fjol öka- de märket sin försäljning med 65 procent i USA. Även vi i Sverige har känt av ett sug efter klubban. Detta trots det höga priset, säger Micky Friberg på Alifabolaget. Tyvärr tvingas vi höja priset i år. Men det handlar bara om ett par hundralap- par. Det kan vara intressant att göra några prisjämförelser. I fjol kostade ett set Mac Gregor Jack Nicklaus Muirfield 7.995 kr. I år får konsumenten ge 6.995 - alltså 1.000 kr mindre. Samma sak gäller för Spalding Cannon, en sänkning av priset från 5.795 kr till 4.795 kr. PGA T-line ligger stilla prismässigt och kostar även i år cirka 5.990 kr. - Vi hoppas åter kunna styra över inköpen mot det kvalitativt bästa vi har och mot toppklubborna. Tack vare att dollarkursen sjunkit så kraftigt, kan vi sänka priserna utan att för den skull tappa på intäktssi- dan. Vi hoppas givetvis få intäkter genom ökad volym på toppklubbor, kommenterar Peter Rydstrand, VD för SweMac Sport AB. - I och med prissänkningarna ska förhoppningsvis konsumenten få möjlighet att köpa rätt klubbmo- dell. De två senaste åren tror jag, att många kunder tvingats att köpa en billigare klubba än vad de skulle be- höva, menar Hans Österberg, marknadschef på Ötab Sport AB. På bollsidan ligger priserna stilla. För storsäljaren Top Flite XL, som saluförs i 15-pack, gäller samma pris som i fjol - alltså 240 kr för en 15- pack, dvs 16 kr bollen. Titleisf Pinnade, som är nummer två på den svenska marknaden, kostar i år lika som under 1985, 240 kronor men här handlar det om ett dussin. Det gör 20 kr bollen. Störst i Sverige Golfsporten är en s k utrustnings- sport. För att över huvud taget kun- na utöva sporten är man hänvisad till att ha en viss utrustning. Helt natur- ligt har det också växt upp en bransch kring sporten. Det säljs golfutrustning i landet för cirka 120 miljoner kronor. 25-talet grossister och cirka 160 detaljistbu- tiker hanterar denna försäljning. Grossisten - i dagligt tal kallad golfagent - importerar, lagerför samt levererar till golfshoparna och detaljisterna. Störst är Ötab Sport AB genom att omsätta 19,7 miljoner kronor enbart på golfsidan. Ötab representerar bl a amerikanska Spalding, som numera sammantaget sett är störst i USA på golf. Spalding omsätter cirka 300 miljoner dollar. Detta i första hand tack vare sin topposition vad gäller bollar. Ser man enbart till klubbförsälj- ning, när man ska ranka in de ameri- kanska företagen i storlek, leder fort- farande Wilson (tvåa totalt med sin omsättning på cirka 275 miljoner dollar). Spalding är tvåa, Ping trea, Hogan fyra och Acushnet (Titleisl) femma. Tvåa i omsättning bland de svens- ka grossisterna är Sport Marketing AB, som i första hand på sin försälj- ning av märkena Tommy Armour (f d PGA) och Titleist omsätter cirka 12,5 miljoner. SweMac Sport AB med sina hu- vudmärken MacGregor och Mizuno kommer som god trea. Omsättning cirka 10 miljoner. Därefter hittar vi ProScott AB (Wilson, Foot-Joy och Lyle&Scott) samt Tourex Sport AB (Ram och Daiwa) med en omsätt- ning på mellan sex och sju miljoner. Totalt torde man kunna skatta om- sättningen i grossistledet ligga nå- gonstans kring 65-70 miljoner. Två kategorier shopar Vi konsumenter kommer i kontakt med detaljistledet. Här kan man göra uppdelning i s k »on course shopar» och »off -course-shopar». Det finns cirka 140 on course- shopar - alltså butiker som ligger i direkt anslutning till en klubb eller golfbana. Av dessa har cirka 60 bil- dat en egen försäljningskedja - Golf Store. Övriga bedriver en självstän- dig verksamhet. Golf Store omsätter cirka 45 miljo- ner kronor. I denna summa ingår kedjans försäljning av företagsbol- lar. Golf Store täcker cirka en tredje- del av marknaden. Kedjan har också ett fåtal butiker som inte ligger i di- rekt i anslutning till en golfbana. Proshoparna utanför Golf Store- kedjan omsätter nästan 40 miljoner kronor, medan branschen uppskat- tar denna siffra för s k off course- shopar till upp emot 30 miljoner. Störst i den senare kategorin är NK med sina sammantaget tre för- säljningsställen i Göteborg, Malmö och Stockholm. Andra stora golfbu- tiker vid sidan av golfbanan är Edins i Ängelholm, Golfhörnan i Göteborg samt Master Golf i Stockholm. De tre senast nämnda företagen bedriver en icke så oansenlig försälj- ning via postorder, en hantering som är i stadigt växande. Branschen tror. att postorderförsäljningen kan om- sätta drygt 5 miljoner. Värd att nämnas är också den 60 SVENSK GOLF • 4/1986 TEXT: ANDERS NORDLUND
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152
Svensk Golf Sida 153
Svensk Golf Sida 154
Svensk Golf Sida 155
Svensk Golf Sida 156
Svensk Golf Sida 157
Svensk Golf Sida 158
Svensk Golf Sida 159
Svensk Golf Sida 160
Svensk Golf Sida 161
Svensk Golf Sida 162
Svensk Golf Sida 163
Svensk Golf Sida 164
Svensk Golf Sida 165
Svensk Golf Sida 166
Svensk Golf Sida 167
Svensk Golf Sida 168
Svensk Golf Sida 169
Svensk Golf Sida 170
Svensk Golf Sida 171
Svensk Golf Sida 172
Svensk Golf Sida 173
Svensk Golf Sida 174
Svensk Golf Sida 175
Svensk Golf Sida 176
Svensk Golf Sida 177
Svensk Golf Sida 178
Svensk Golf Sida 179
Svensk Golf Sida 180
Svensk Golf Sida 181
Svensk Golf Sida 182
Svensk Golf Sida 183
Svensk Golf Sida 184