Modern Interiör 1
DOFTER MED RÄTTA KÄNSLAN MED RÄTT DOFT INFINNER S
IG OCKSÅ DEN RÄTTA KÄNSLAN SOM FÖRMEDLAR MER ÄN ORD KAN BESKRIVA. EN SKRÄDDARSYDD DOFT SKAPAR DEN IDENTITET SOM KAN VARA AVGÖRANDE FÖR ETT VARUMÄRKE. Att dofter starkt påverkar vår sinnesstämning och framkallar olika minnen har nog de fl esta varit med om. Dofter kan transportera oss bortom tid och rum och påminna oss om händelser och människor vi mött i livet. Just därför är dofter så viktiga och ibland även avgörande för hur vi förhåller oss till olika produkter och upplevelser. Att bygga ett varumärke som är starkt förknippat med en viss unik doft är ett smart drag som många framgångsrika företag anammat. – Med en skräddarsydd doft kan man skapa en unik identitet, sticka ut och på så vis särskilja sig från mängden, förklarar Roberth Bromér på Scent Company. Han understryker vikten av att göra klart vilken doft man vill ska förknippas med ett varumärke eller en speciell butik och vad den doften ska förmedla. Är det en harmonisk och rogivande naturkänsla eller kanske en känsla av högklassig lyx man vill förmedla? En doft består av toppnoter, vilka är de man först känner doften av, sedan mellannoter och slutligen basnoter. Blommor i toppnoterna ger en fräsch doft medan exempelvis ädelträ och pachouli i mellannoterna ger lyxassociationer. Vanilj är en pålitlig klassiker som inger trygghet. – Vi skräddarsyr alla våra högkavlitativa dofter som vi tar fram i något av företagets två laboratorier-ett i Italien och ett i Frankrike. Vi samarbetar med våra kunder och tar fram olika doftförslag som de i sin tur kan utvärdera. Ibland slutar det med att doften kompletteras med ytterligare produkter som till exempel doftljus eller doftstickor för att kunderna efterfrågar doften och vill ta med den hem. En doft ska tillföra något, ge positiva associationer och förhoppningsvis nya goda minnen för livet, avslutar Roberth Bromér.