HSB Uppdraget Stockholm 1
Stockholm Före detta ordförande i brf Bronskatten
Jenny Bergman och kassör Christer Nycop tycker det har varit värdefullt att få hjälp att bedömma fastigheternas invändiga status. diga skick och underhållsbehov, berättar Joakim Lundberg, verksamhetschef för HSB Stockholms fastighetsförvaltare. Joakim Lundberg menar att den invändiga statusbesiktningen är ett bra komplement till föreningens underhållsplan och den årliga underhållsbesiktningen som utförs med föreningens fastighetsförvaltare. Han tillägger att styrelsen, enligt stadgarna, måste se till att bostadsrättsföreningens egendom besiktigas i lämplig omfattning. Statusbesiktning är en pakettjänst med ett grundutbud där Relitas besiktningsmän, okulärt undersöker bland annat elinstallationer, rör, kopplingar och ventilation, gör fuktindikeringar samt undersöker om- och tillbyggnader, radiatorer och balkonger med mera. Föreningen kan även köpa till specifika tjänster om man önskar. För brf Bronskattens del var det till exempel intressant att undersöka renoverade bad- och duschrum där styrelsen inte hade fått göra någon besiktning efter ombyggnaden. – Grundpaketet, som är framtaget för flerfamiljshus, passade inte riktigt för våra fastigheter. Därför arbetade vi, tillsammans med Relita, fram en ”besiktningsmodell” som var relevant för våra radhuslägenheter, där vi bland annat har oinredda vindar, trappor och vattentappar i förråden, säger Jenny Bergman. Efter besiktningen fick brf Bronskattens styrelse ett protokoll samt fotodokumentation över de brister som Relita hade upptäckt. Jenny Bergman och Christer Nycop är nöjda med tjänsten. – Den levde upp till förväntningarna. Dels fungerade det mycket bra rent organisatoriskt med nyckelhanteringen och förberedelserna, dels uppskattar vi att besiktningsmännen kom och pratade med oss några dagar innan det var dags, för att bekanta sig med oss, våra hus och vårt område. De var mycket tillmötesgående och serviceinriktade under arbetets gång. FÖR BRF BRONSKATTENS del visade det sig att statusen på föreningens lägenheter var god och att ombyggnationerna som hade gjorts blev godkända. Jenny Bergman och Christer Nycop rekommenderar andra föreningar att använda tjänsten. – Vi tycker att en invändig besiktning bör ske regelbundet med 10 till 15 års mellanrum, säger Jenny Bergman. Relita har genomfört ett flertal statusbesiktningar åt HSB sedan tjänsten infördes under hösten 2017. Thomas Pettersson, regionchef på Relita, liknar statusbesiktningen vid en hälsokontroll av fastigheten. Ibland är det hela beståndet som besiktigas, som i Bronskattens fall, ibland väljer föreningen att bara besiktiga vissa utvalda lägenheter. I vilket fall är invändig besiktning lika nödvändig som utvändig för ett hållbart fastighetsförvaltande. – En statusbesiktning är ett utmärkt komplement för bostadsrättsföreningens underhållsplan och ett bra sätt att upptäcka fel och underhållsbehov samtidigt som man undviker framtida skador och olyckor, säger Thomas Pettersson. Hur får föreningarnas medlemmar del av resultatet? – Vi sammanställer alltid en rapport med fotodokumentation av de brister vi upptäcker. Det är dels en samlingsrapport och dels en rapport per lägenhet. Sedan är det upp till varje bostadsrättsförening att avgöra hur man informerar om utfallet av besiktningen. Ofta väljer styrelsen att, som i brf Bronskattens fall, låta medlemmarna få ta del av resultatet i deras specifika lägenhet. – I vårt fall lade vår fastighetsförvaltare på HSB till en kommentar på varje lägenhetsprotokoll, där det blivit en anmärkning, om det var bostadsrättshavarens ansvar att åtgärda eller om det låg på bostadsrättsföreningens ansvar, säger Jenny Bergman. n TEXT: KARIN CEDRONIUS FOTO: EMIL NORDIN Statusbesikting Detta ingår bland annat i HSBs Statusbesiktning: + Okulär tillsyn av elinstallationer, rör och kopplingar samt ventilation. + Fuktindikering i badrum och tvättstugor. + Fönstertätning. + Köksfläktar och droppskydd under diskmaskin, kyl och frys. + Okulär tillsyn av rostangrepp på radiatorer. Ovanstående ingår i grundpaketet, sedan kan man, till en extra kostnad, få en specialanpassad besiktning utifrån föreningens specifika behov. För mer information, kontakta Joakim Lundberg, HSB, på 010 442 12 48 eller joakim.lundberg@hsb.se alternativt Thomas Pettersson, Relita, på telefon 072 513 65 00 eller thomas.pettersson@relita.se. HSB Uppdraget 3 / 2018