Lokaltidningen Kanalen 1
8 Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM • NR 44 • Vecka
44 • TISDaG 31 OkTOBeR • 2017 arbete &näringsliv För tjugo år Sedan klättrade Carina Toss och Andreas Weiss på karriärstegen inom snabbmatsbranschen. Idag driver de med framgång Smile-butiken i Åkersberga och på Internet. Foto: lena emmoth Lyssnade på kunderna och en ny affärsidé växte fram Affärsidéer som växer ur ingenting och som utvecklas till något bra är beundransvärda. Så är det med klädföretaget Smile. För tjugo år sedan spåddes både Carina Toss och Andreas Weiss en lysande framtid inom snabbmatsbranschen. En dag bestämde de sig för att byta yrkesinriktning. Vi frågade dem varför de valde klädförsäljning? på lagret är det full rulle då näthandeln blir en allt större del av Smiles omsättning. Foto: lena emmoth Andreas Weiss och Carina Toss började med att åka runt till företag och sälja kläder. Under flera år hyrde de även tillfälliga lokaler för utförsäljningar i bland annat Vallentuna, Täby och Åkersberga. – Både Andreas och jag har alltid varit väldigt intresserade av kundservice och att hela tiden försöka göra det där lilla extra för kunden. Det var snarare det än klädbranschen som lockade oss från början. Det stora intresset för kläder kom betydligt senare, säger Carina och menar att en viktig hörnsten som fått företaget att växa är att vara tillgängliga och lyssna på sina kunder. Hösten 2006 öppnade de en egen butik på 250 kvadratmeter vid järnvägskorsningen i Åkersberga centrum. Men vad skulle butiken heta? Affärsidén är att kunderna skall få en positiv upplevelse och känna glädje över sina inköp och vad är närmast glädje om inte ett leende – Smile. Smile riktar sig till kunder i rörelse med krav på hållbara och funktionella kläder för alla åldrar. Eftersom Carina och Andreas förstod att det även fanns potentiella kunder, framför allt barnfamiljer utanför Åkersberga och Stockholms län, satsade de på e-handel. Det vill säga en internetbutik. För att få fart på affärerna ytterligare har de nu erbjudit sina kunder att bli delägare. – Vi fick ett tips från en av våra kunder som hörde talas om att vår satsning på Internet tagit ordentlig fart. Han vill vara med och investera och tyckte att vi skulle genomföra en ”crowdfunding-kampanj” där vi erbjuder alla våra kunder att vara med. Det gjorde vi, säger Andreas. Idag har Smilebutiken 110 aktieägare från Sverige, de flesta från Åkersberga och närområdet samt 21 stycken från andra delar av världen. – I och med den pågående nyemissionen hoppas vi att fler går med, säger Andreas och berättar att investering gör att de kan utöka sortimentet i högre takt och därAgneta Johansson redaktionen@fixmedia.se med få en snabbare tillväxt. Genom att låta sina kunder vara med på resan hoppas Andreas och Carina att få ännu starkare ambassadörer. – Många av våra aktieägare har redan kommit med fantastiska förslag och varit behjälpliga med kunskaper inom helt olika områden, säger Andreas. I augusti slog de nytt rekord då deras e-handel omsatte 2,9 miljoner. Prognosen förför räkenskapsåret 2017-18 är 19,5 miljoner. Andreas och Carinas mål är att passera 100 miljonerstrecket i årsomsättning.