Maskinkontakt 1
Maskinkontakt Entreprenadsektorn TEMA SNÖRÖJNING
Maskinkontakt GRUS, DEMOLERING, ÅTERVINNING utrust
ning
Maskinkontakt GRUS ARBETEN / Skog- och Moljö
Maskinkontakt Reservdelar och underhåll
Maskinkontakt Önskas köpa/Lyftsektorn
Maskinkontakt Transportteknik PÅBYGGNADER
TRANSPORT MK 10/15 Hemma hos fam Den nya asfaltst
railern lastar 34 ton! På MK Hytt & Transport utanför Göteborg ägnar sig hela familjen åt lastbilar - på ett eller annat sätt. Pappa Magnus började redan i 18-årsåldern. Volvo 240:n var alldeles för tråkig, så han bytte helt enkelt ut taket mot ett blått i plysch. Det var starten till vad idag är ett eget sadelmakeri där det mesta görs för hand - från knapparna i de stoppade klädslarna till omlackering av instrumentpanelen. För idag ska bilarna inte bara vara funktionella - de ska vara personligt och snyggt designade också. Dottern Maddes trailer är ett lysande exempel. Hon rattar vant ett 20 -metersekipage med en isländsk saga motivlackat på släpet. För familjen Karlsson är det mesta möjligt Familjen Karlsson har lastbilar i blodet. Då för ca 30 år sedan när 240:n skulle pimpas, hade Magnus sin mamma till hjälp. I dag är det Magnus fru Mia som syr nya bilklädslar, stoppningar och båtdynor i ateljén som inretts i verkstadens övervåning. Många lastbilshytter har här fått en helt ny finish. Verksamheten blev så framgångsrikt att Mia ett tag fick ta tjänstledigt från sitt ordinarie arbete - hela gården var full av lastbilar. Man gör allt för att tillgodose kundernas önskemål.Magnus berättar t. ex. om när en hytt skulle ha indiantema och Mia sydde spår av björn inne i hytten. Vid ett annat tillfälle skulle båtdynor kläs om. Allt var frid och fröjd tills man tog av den gamla klädseln och upptäckte att trästommen var helt uppluckrad av fukt. I ateljén skapas nya hyttinteriörer med stoppningar och klädslar, broderier och gardiner i valfritt mönster. T. om knapparna är handgjorda av Magnus föräldrar. 54 www.maskinkontakt.se Uppvuxen i rätt anda Dotter Madde ville först bli inredningsarkitekt men hoppade snart av teknik och arkitektur för att istället börja köra lastbil med pappa. Jobbet är fritt, omväxlande och det är absolut ingen nackdel att vara tjej i branschen. På frågan om hon ofta sätts på prov och möter fördomar för att hon är tjej, blond och söt svarar hon: – Första gången brukar dom kolla när jag backar intill, men när dom ser att jag klarar det tröttnar dom och går.