Svenska Solelmässan 1
SOLELMÄSSAN Projektets syfte är att tillgodose de
t ökade behovet av el för det växande antalet elbilar som trafikerar de europeiska vägarna. Foto: Solelia GreenteCH SOLAR CHARGE 2020 ökar andelen solladdade elbilar text: annika WiHlBOrg B ehovet av laddplatser för elbilar ökar snabbt i Europa, vilket innebär en ökad belastning på elnätet. En lösning är att producera mer solel lokalt och via så kallade smarta elnät ladda elbilar för att minska belastningen. Inom ramen för Solar Charge 2020, som pågår fram till slutet av 2018, kommer Uppsala kommun att bygga ut nätet av solelsförsörjda laddstolpar för elbilar. Uppsala Universitet ska dessutom anställa nya forskare för att analysera hur solel produceras 18 SOLELMÄSSAN 2016 Våren 2016 gick startskottet för EU-projektet ”Solar Charge 2020”, som bedrivs i samverkan mellan Uppsala och norska Tromsö. Projektets syfte är att tillgodose det ökade behovet av el för det växande antalet elbilar som trafikerar de europeiska vägarna. Tanken är att Solar Charge 2020 ska bidra till att öka andelen elbilar som laddas med lokalt producerad solel. och konsumeras i systemen och hur resultaten och tekniken kan användas på bästa sätt. Projektet har initierats av Solelia Greentech och genomförs i ett projektkonsortium med norska och svenska aktörer, som Uppsala kommun, Uppsala parkeringsaktiebolag och Fylkekommune. Tromsö Tar fram europeiska kravspecifikationer – Inom ramen för Solar Charge 2020 länkar vi samman laddning av elbilar med produktion av solenergi genom att uppföra större system för solladdning i såväl Uppsala som Tromsö. En viktig målsättning är att demonstrera och utvärdera olika strategier för storskaliga lösningar där laddning av elbilar matchas med lokal produktion av solel. Ytterligare en målsättning är att formulera och testa ett affärsmässigt upplägg som fungerar bra för samtliga inblandade, såväl solelsproducenter som elbilsägare och elbolag, säger Per Wickman, vd på Solelia Greentech i Uppsala och projektets initiativtagare.