Kingsize 1
Intervju: Yei Gonzalez kunde avslutas. Han såg si
n chans att etablera sig på hemmaplan. Starten inom svensk hiphop tog sin början och vägen in blev en då okänd 1.Cuz och mixning. – Det var så jag kom in i svensk hiphop. Det var genom mixningen. Jag hade jobbat med svenska artister som Danny Saucedo, Linda Pira och Dani M här och där, men jag hade inte gjort så mycket. Så jag mixade ”Akta mannen” och det blev fett bra, sen fick jag göra ”Swedens Most Wanted” (1.Cuz andra singel, reds anm) och det ledde till att Aden och Asmes manager hörde av sig och sa att dom hade albumet ”12 till 12” på gång. Så mixade jag halva det albumet. Samarbetena utökades snabbt till både Adel och Dree Low och det skulle inte ta lång tid innan han kunde omprogrammera sitt producent-tänk från de stora pop-arrangemangen till den svenska hiphopens minimalism. – Just det tänket, att tänka minimalistiskt, jag var inte där än. Så jag lärde mig av mixandet, faktiskt. Första svenska hiphoplåten jag gjorde var ”Akta mannen”remixen, med Dree Low, Einár och Cuz. Så det var min väg in i svensk hiphop, via 1.Cuz. Men trots att Yei Gonzalez karriär inom svensk hiphop startade som ett lite otåligt sidoprojekt har det alltid varit en genre han håller kär. Och även här skulle en perfekt lucka uppstå, då takten inom svensk rap är betydligt högre än på den internationella popscenen vilket också leder till att mycket av det som släpps inte är lika genomarbetat. – Jag har alltid varit intresserad av hiphop. Jag har haft egna hiphopband i Norrköping där jag sjöng refränger och gjorde beatsen. Men jag var mer inne på amerikansk hiphop och alltid med ett lite mer poppigt tänk. Men här kände jag att jag kunde ta en plats och bidra med vad jag kunde och hitta ett annat sound. För på den tiden var det mycket som inte lät så bra. Man är ju jobbskadad och lyssnar inte på samma sätt som en vanlig lyssnare, så man kunde höra att mycket var dåligt mixat. Det är med en ödmjuk transparens han kommenterar dagens scen och dess utövare. – Just nu gillar jag mycket av det Ant Wan gör. Asså hans senaste låt… jag tänkte bara ”shit, vilket jävla låt”. När han startade så mixade han sina grejer själv och man kunde höra att det inte lät hundra, men nu… det låter fan top-top. Sen jag tycker de flesta, och då menar jag även mig själv, börjar låta ganska lika nu. Vi behöver lite mer innovation. Därför tycker jag det Ant Wan gör är sjukt bra. Sen finns det sjukt många bra artister och jag ser att vi alla försöker göra någonting åt det, men det är inte gyllene tider längre inom hiphop. 2019 var vi bortskämda. Varenda låt vi släppte hamnade på topp 50, till och med dåliga låtar som vi visste var dåliga, hamnade där. Det är svårare nu. 30 KINGSIZE MAGAZINE | NR 1, 2021 Och även om fler internationella släpp är i loopen, så hymlar han inte med att svensk hiphop fått ta mycket fokus det senaste året. Inte minst för att han jobbat på sitt eget debutalbum ”Yeiworld”, som väntas släppas i mars. – Jag har tagit in rappare som jag har och har velat jobba med. Sen är det som du vet lite speciellt att jobba med svensk hiphop… jag har två låtar nu som jag vet inte om jag kan släppa på grund av vissa grejer som har hänt som man inte kan kontrollera. Sånt händer ju inte inom popvärlden, men det är lite det som är charmen också. Man får lösa det och hitta nya vägar. Utöver detta har han också ett annat projekt på gång i form av en kommande plattform som kommer att kallas Wahzaa. Han beskriver det som en tjänst där alla kan köpa beats av stora svenska hiphop-producenter, helt royalty-fritt. – Nu är vi lite över 20 producenter som jobbar med det här och vi håller på hela tiden att hitta nya samarbeten. Vi vet att det här kommer att ändra gamet kring hur man kan släppa musik, för när alla dom här rapparna kom till mig så kom dom med YouTube-beats. ”Akta mannen” är ett YouTube-beat. Oftast kunde dom inte lösa det, så jag fick göra om beatet. Så vi har gjort en plattform som är royalty-fri, enkel och billig och det kommer finnas tusentals beats som man kan ladda ner, spela in på och sen släppa. Det är en liknande tjänst som Splice, fast vi erbjuder hela beats. Så vi kommer ha ”beat-packs” där du kan få ett ”pack” med åtta beats av von Haartman, datboiyony… vi kommer jobba med Prodotto (di Superti, reds anm) och vi pratar med Manny Flaco nu. Tjänsten väntas lanseras den 1 mars och syftet är enkelt: – Det är för att ge folk möjligheten att kunna spela in och släppa musik mycket enklare, speciellt med sina favoritproducenter. För annars kan det kosta rätt mycket. Och eftersom det är royalty-fritt så behåller dom 100% av pengarna dom drar in på sina låtar. Och oavsett blir det betydligt billigare än vad teamet bakom ”Dinero” fick betala. – Jag tror det var 30 000 dollar per producent och vi var fyra stycken. Så det var en ganska stor budget, skrattar Yei innan tillägger att det såklart ”varierar”. Apropå på låtar på spanska kommer vi även få höra mer av Yei som artist under året, även om det är i form av gamla låtar. – Jag kommer att släppa mina gamla låtar på spanska. Så jag kommer göra nya versioner av dom i år och släppa dom. Det kommer komma mycket grejer som inte är så väntat, tror jag. 2019 var vi bortskämda. Varenda låt vi släppte hamnade på topp 50, till och med dåliga låtar som vi visste var dåliga hamnade där. WWW.KINGSIZEMAG.SE