Lera 1
FORM & TEKNIK Förut har det varit så att det blan
ka signalerat lyx och det matta bondromantik, lerkrus och så vidare. Det håller på att förändras. Blanka ytors koppling till elegans är inte längre självklar, konstaterar han. Han menar att det finns flera fördelar med att välja matt kakel och klinker. – Matta plattor ger ingen spegeleffekt och ljuset kontrolleras bättre mot ytan. I en butiksmiljö till exempel där man ofta har stark belysning och många ljuskällor kan det bli väldigt hårt med blank keramik. Där kan det passa bättre med matta plattor. Då får man en annan struktur och en yta som reflekterar ljuset mjukare. Daniel Heckscher, inredningsarkitekt på Note Design Studio. MEN KERAMIKENS yta kan ha stor inverkan på hur rummet uppfattas, och matta ytor passar inte överallt. – I ett litet rum kan matt svart keramik suga MATT ELLER BLANKT KAKEL? Vi strävar efter matta ytor i allt från väggfärg till billack – och keramiken är inget undantag. En estetisk preferens i kombination med tekniska möjligheter har banat väg för de matta plattorna. Men hur påverkas rummet? Inredningsarkitekten Daniel Heckscher på Note ger sin syn på saken. Text HEDVIG ANDERSSON Bild KLAS SJÖBERG ATT SIGNALERA LYX med blanka ytor är inte längre en självklarhet. Flera exklusiva biltillverkare har nyligen valt att ge sina dyrgripar en matt lack och inom inredningsvärlden jagar vi den mattaste väggfärgen och vurmar för de mattaste materialen. Inom byggkeramiken kan vi se precis samma utveckling – en strävan efter mattast möjliga yta. Detta tror inredningsarkitekten Daniel Heckscher delvis beror på att det nu är tekniskt möjligt att göra väldigt tåliga keramiska plattor med matt yta, något som tidigare varit svårt. – Det finns en praktisk aspekt med blank keramik. Det är inte en porös yta, den är lättstädad och mer antibakteriell. Tidigare har man till exempel inte velat använda matt klinker eftersom den lätt blir smutsig och sliten. Den matta ytan suger ju åt sig mycket mer. Nu har man utvecklat mer tåliga klinkerplattor med slutna porer vilket innebär att man kan få fram plattor som både är matta och väldigt smutsresistenta, förklarar han. Han tror också att det skett ett skifte kring hur man signalerar lyx och exklusivitet. – Det blanka har ju traditionellt signalerat lyx. Ju blankare desto mer exklusivt, det ser man både på exempelvis bilar och inredningen i lyxiga butiker. Men jag menar att vi sett ett skifte. upp väldigt mycket ljus och kännas ganska påträngande. Blanka, svarta plattor skapar istället en spegelyta och kan därför ge intryck av ett större rum. Med vit keramik blir skillnaden mellan matt och blankt mindre. Daniel Heckscher tror att vi kommer att se mer av den matta keramiken i framtiden och tar den italienska tillverkaren Mutinas arbete med printtekniker som exempel. – Hittills har printtekniker bara använts för att skapa imitationer av andra material. Nästa steg är att hitta egna visuella printidentiteter. Där kan man titta på Mutina som har utvecklat kakel som har både matta och blanka partier i samma platta och utforskar effekten av de kontrasterna. ■ E Numi av Konstantin Grcic för Mutina utforskar effekten av matta och blanka ytor. 28 LERA #4 2017