Kanalen 1
4 Åkersberga kanalen nr 24 • vecka 24 • tisdag 14
juni • 2016 samhälle &politik Biskopstuna öppnar för besök i sommar n SAMHÄLLE Borgen Biskopstuna i Österskär är en av länets bäst bevarade medeltida ruiner och som en del i arbetet att göra ruinen mer tillgänglig för allmänheten öppnas den upp för besökande mellan 13 juni och 14 augusti, alla dagar klockan 11.00 - 17.00. Borgen uppfördes troligen under början på 1300-talet på en strategiskt viktig plats vid Långhundraledens inlopp, där sjöfart till och från inlandet (Gamla Uppsala) måste passera. Området var först en ö men blev senare fastland. Ärkebiskopen innehade borgen under medeltiden. Övervåningarna revs under Vasatiden. Nedervåningen blev först rustkammare och till slut potatiskällare och jordhög. Efter utgrävningar på 1920-talet fick man upp ögonen för borgens stora kulturhistoriska betydelse. För att skydda ruinen byggdes 1969 skyddande väggar och tak. Ruinen ligger i korsningen Borgvägen/ Allévägen i Österskär. CL TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se Tillsammans med kollegorna på Pedagogcentrum skapar Martin Andersson, utvecklingsledare på skolförvaltningen, erbjudanden till verksamheterna. ”Här blir politiska beslut mer praktiknära och aktuell forskning tas tillvara”, säger han. Foto: anna EriKsson sKarin Trafiksäkerhetsarbete på Trälhavsvägen n SAMHÄLLE Österåkers kommun kommer från och med vecka 24 att utföra ett arbete vid Trälhavsvägen för att förbättra tillgängligheten och trafiksäkerheten. Under denna tid kommer vägbanan vara öppen hela tiden, men med mindre framkomlighetsstörningar. Arbetet beräknas ta cirka 3-4 veckor framöver. CL Österåkersföretag tecknar stort avtal med iranska marknaden n NÄRINGSLIV Äventyrens Ö som var pionjärer I Sverige med att sälja teambuilding vidgar nu verksamheten till Iran. Genom ett samarbete med Arena Team Stockholm har de tecknat ett omfattande avtal för teamutveckling med den iranska marknaden. – Intresset för svenska samarbetspartners är stort i Iran, där man söker nya vägar att utveckla HR-konsultarbetet och det är just den svenska synen på grupper och ledarskap som intresserar dem så mycket. De har därför uttryckt en önskan om att vi inte skulle anpassa något, utan arbeta på samma sätt som vi gör med svensktalande grupper. Kompetensen och miljön ute på den stockholmska skärgårdsön är dessutom väldigt exotisk för iranska marknaden, säger Mimmi Dahlström utbildningsansvarig på Äventyrens Ö. Avtalet tecknades i mitten av maj – och redan nu har man sex grupper på ingång från Teheran i juli/augusti. – Så där rök vår semester, säger Sören Dahlström, Mimmis partner, med ett stort leende. CL Om Martin Andersson Martin har en bakgrund som gymnasielärare och som rektor. Men vägen dit var inte självklar. Inte minst då han själv upplevde att skolan inte var helt komplikationsfri för honom: En kreativ, lite udda kille som älskade att spela musik. Idag använder han den egna erfarenheten för att bidra till en skola som ska vara till för alla. I rollen som utvecklingsledare fungerar Martin som en brygga mellan politiska beslut och den operativa skolvärlden. Pedagogcentrum blir permanent verksamhet - fysisk och virtuell mötesplats för stöd och utveckling inom alla skolformer skolformer Österåker har en uttalad vision om att bli länets bästa skolkommun. En del i det utvecklingsarbetet är satsningen på Pedagogcentrum som nu blivit en permanent verksamhet i kommunen. Martin Andersson är utvecklingsledare på skolförvaltningen i Österåkers kommun och är med och driver det pedagogiska utvecklingsarbetet. Pedagogcentrum är en fysisk träffpunkt men den virtuella mötesplatsen på webben är också viktig för spridning av utbud och forskning. I teamet på pedagogcentrum finns förutom Martin både specialpedagoger, estetiska handledare och en IKT-pedagog (information, kommunikation, teknik). – Alla elever har rätt till en likvärdig skolgång och det kräver att pedagoger får tillgång till rätt kompetensutveckling. Vårt uppdrag är ett långsiktigt arbete med stöd och utveckling inom alla med specialpedagogisk handledning och fortbildning, säger Martin Andersson Det kollegiala lärandet är viktigt för utvecklingen av skolan. Goda exempel lyfts fram och delas för att komma alla elever till godo. – Vi har otroligt duktiga pedagoger här i Österåker och initiativ och arbetssätt som har fungerat i en förskola eller skola ska förstås lyftas fram, så att fler kan lära sig av det. Det bidrar till likvärdigheten i hela kommunen. Vi har också goda erfarenheter av pedagogiska nätverk och ett exempel är vårt framgångsrika mattenätverk. Två lärare från varje skolenhet träffas, utbyter erfarenheter och gör samordnade insatser som ökar kvalité och resultat och ger en mer likvärdig undervisning. Eftersom vi ser att det ger bra resultat stöttar vi på Pedagogcentrum byggandet av olika pedagogiska nätverk, säger Martin Andersson. Skolan ska utbilda globala medborgare för framtiden. Barnen som går i förskola och skola i dag behöver andra kompetenser än tidigare och de behöver lära sig att använda sin kunskap på ett flexibelt sätt. – När jag gick i skolan såg det väldigt annorlunda ut. Läraren presenterade upplägget, berättade vad man skulle lära sig och sedan var det prov. Idag har förskola och skola blivit mer individualiserad och det ställer större krav på läraren att möta alla elever där de är. Vi vill stärka lärarna i deras ledarskap och bidra till en god och trygg lärandemiljö för alla barn och elever, avslutar Martin Andersson. Anna Eriksson Skarin Pedagogcentrum Vill du veta mer om utvecklingen i förskola och skola i Österåker finns mer information på pedagogosteraker.se.