Örebro Läns Tidning 1
örebro läns tidning | örebro Inspektioner av däck
på 100 lastbilar visade att fler än vartannat fordon hade bristfälliga däck. En av tre lastbilar en säkerhetsrisk vid test i bland annat Örebro Bild: Pressbild Det är väl känt att många åkerier väntar in i det sista med att byta däck. Men det är en farlig strategi, visar Euromasters flygande besiktningar av tunga fordon runt om i Sverige. Bland annat i Örebro. Inspektioner av däck på 100 lastbilar visade att fler än vartannat fordon hade bristfälliga däck – något som äventyrar säkerheten och som kan leda till stora trafikstörningar vid plötslig halka. Resultatet från Euromasters flygande inspektioner av däck på tunga fordon uppställda längs vägkanter runt om i landet har nu sammanställts i en rapport. Av totalt 100 inspekterade fordon - och nästan 1000 inspekterade däck - visade det sig att en betydande andel fordon var i trängande behov av service. Två av tre fick minst en anmärkning - på mönsterdjup, lufttryck och/eller skador på däck. – Första december är det lag på vinterdäck och många väntar in i det sista med att åka in på service och byta. Men det är en riskabel strategi som äventyrar säkerheten och som dessutom kan vara kostsam i slutändan om man exempelvis skulle överraskas av plötslig halka och bli stående eller råka ut för en olycka, säger Jürgen Walter, vd på Euromaster. Bara ett av tre fordon fick helt godkänt, utan anmärkningar. De som fick anmärkningar klassades sedan in i olika kategorier – ”låg”, ”mellan” och ”hög” risk. Så många som en av tio lastbilar hamnade i kategorin ”Hög” risk. – Dessa lastbilar, som skulle fått körförbud vid en besiktning, ska naturligtvis inte rulla på våra vägar och utgöra stora risker för allmänheten. Men detta är relativt enkelt att göra något åt. Enligt praxis ska egenkontroll av däckens kondition göras dagligen men dessvärre prioriteras inte detta säkerhetsarbete. Med rätt lufttryck och ett ordentligt mönsterdjup så förbättrar vi säkerheten avsevärt samtidigt som bränsleekonomin blir bättre, säger Jürgen Walter. Att delta i kontrollen var självklart frivilligt och informationen om fordonets skick kommunicerades sedan till föraren. – Under många år har man genomfört liknande kontroller av personbilar för att höja medvetenheten kring hur viktigt det är för säkerheten att däcken är i god kondition. Nu gör vi en liknande satsning på lastbilar för att bidra till bättre säkerhet på vägarna, avslutar Jürgen Walter, vd Euromaster. Insatsen genomfördes under oktober månad i Örebro, Stockholm, Göteborg, Jönköping, Halmstad och Helsingborg. HOSPITALSGATAN 5, ASKERSUND 8 WWW.JOHANSLEKSAKSBOD.SE