Energigas 1
Miljö De tunga transporternas utsläpp håller på a
tt bli ett stort samhällsproblem, framför allt när det gäller växthusgaser. Medan utsläppen inom exempelvis industri och personbilstrafik ständigt minskar går kurvorna för tunga och lätta lastbilar åt andra hållet. Nu har flera intressanta projekt startats för att bryta trenden. Detta gäller även sjöfarten som nu tvingas ställa om för att minska utsläppen. Text: Jan Malmborg Grafik: Bengt Salomonson Tung gassatsning ska ge grönare transporter I början på 1990-talet var de tunga lastbilarnas utsläpp av växthusgaser i Sverige bara en fjärdedel så stora som personbilarnas. Nu är de nästan hälften så stora – och de ökar, medan personbilarnas minskar. I flera projekt arbetas det nu för att minska koldioxidutsläppen från den tunga trafiken, antingen genom att byta bränsle eller transportmetod. Projektet Bime Trucks har bedrivits sedan våren 2010 i ett samarbete mellan Volvo, Energigas Sverige och de tre gasleverantörerna Fordonsgas Sverige, Aga och Eon. Projektledare har varit Business Region Göteborg. Vid nyår går projektet i mål. Tre tankställen för flytande fordonsgas har byggts: i Järna, Malmö och Jönköping. De två förstnämnda är i drift, den sista ska invigas under hösten. Utanför projektet finns det ytterligare två tankstationer, i Stockholm och Göteborg. 70 nya lastbilar Utöver detta kommer uppemot 70 Volvolastbilar med metandieselteknik att ha kommit ut på de svenska vägarna. Stödet till åkarna har varit 175 000 kronor per bil av en beräknad merkostnad på 400 000 kronor. -– Från början var målet att det skulle bli 100 lastbilar, men vi är nöjda med 70. Vi har lyckats lösa problemet med hönan och ägget. Vi har byggt en infrastruktur och fått fram bilarna på en och samma gång, säger Tula Ekengren, projektledare åt Business Region Göteborg. Nästan i samma stund som Bime Trucks tar ned skylten, startar ett nytt liknande projekt. LNG-terminaler Planerade LNG-terminaler Tankstationer för flytande fordonsgas Planerade tankstationer för flytande fordonsgas Gävle Örebro Järna Nynäshamn Lysekil (öppnar 2014) Göteborg Helsingborg Malmö Ökad tillgång. Flytande fordonsgas, som kan användas som drivmedel för både tung trafik och fartyg, finns nu på allt fler ställen i landet. Den här gången med Europa som spelfält. Det heter LNG Blue Corridors och är ett samarbete mellan ett 30-tal fordonstillverkare, gasleverantörer, branschorganisationer och forskningsinstitut i elva europeiska länder. Från svenskt håll deltar samma aktörer som i Bime Trucks: Volvo, Aga, Eon, Fordonsgas Sverige och Energi gas Sverige. Jönköping Stockholm Projektet löper på fyra år och har en total budget på 14,3 miljoner euro, varav EU skjutit till drygt hälften. Tanken är att skapa Tula Ekengren fyra trafikkorridorer genom Europa där man ska kunna tanka lastbilar med flytande fordonsgas. En av korridorerna är planerad att börja i Örebro och gå genom Danmark, Tyskland, Frankrike och Spanien ner till Portugal. Precis som i Bime Trucks syftar projektet till att ett antal tankstationer för flytande fordonsgas ska byggas och ett antal lastbilar ska komma ut på vägarna. Den här gången handlar det om 100 lastbilar och 14 mackar, däribland en i Örebro. Tror mer på öar än korridorer Tula Ekengren, som engagerats som svensk projektledare även för Blue Corridors, vill tona ner de högtflygande planerna en aning. – Snarare än att tala om korridorer tror jag att man ska ha som mål att bilda större öar, som först senare kan bindas ihop till korridorer. En sådan ö är södra Sverige, en annan är Storbritannien, en tredje är Spanien. Där finns det i dag en fungerande infrastruktur för LNG. Men i Tyskland, Frankrike och Italien – där finns inte en enda LNG-mack. Det är inte realistiskt att tro att allt det här ska bindas ihop inom loppet av fyra år, säger hon. ENERGIGAS NR 3 2013 27 V