Feeling 1
Susan Szatmáry har jobbat som accessoardesigner i
15 år och besitter en stor talang. För fem år sedan startade hon sitt eget märke, hösten 2018 släppte hon sin första kollektion och nyligen blev hon prisad på ELLE-galan som Årets accessoardesigner. Text: Camilla Larsson Foto: Anna Malmberg HOS OSS FÅR NI HANDGJORDA EGENDESIGNADE SMYCKEN EFTER ERA EGNA ÖNSKEMÅL Susan Szatmáry S usan är född i Irak, uppvuxen i Linköping och har alltid haft ett intresse för att teckna och måla. Först ville hon bli konstnär, men insåg att det var en väldigt tuff bransch och satsade istället på modebranschen. Hon gick en accessoarutbildning i Rom 2004 och efter utbildningen blev hon rekommenderad av rektorn att ringa Gaetano Perrone som jobbade på Alexander McQueen. – Jag fick jobb som assistentdesigner och det är en av mina bästa erfarenheter. Vi släppte 12 kollektioner om året så det var full fart hela tiden, men väldigt roligt, berättar Susan. DRÖMMEN OM ETT EGET MÄRKE Förutom att jobba på Alexander McQueen har hon jobbat på Celine, Paco Rabanne och Elie Saab. 2013 gjorde hon ett samarbete med H&M-företaget & Other Stories. – Jag gjorde en egen sko- och väskkollektion som fick namnet ”Susan & other stories”. Kollektionen gick bra, men kvaliteten var sådär. Då föddes drömmen om ett eget märke. Jag kände att jag ville göra lyxprodukter i toppkvalitet som håller i många år. I slutet av 2015 registrerade jag mitt bolag. Sedan började jag med produktion och skapande av hemsidan med mera. Det tog ca två och ett halvt år att framställa kollektionen, förpackningar och ta fram hemsidan, berättar hon. Redan efter första kollektionen skrev tidningen Vogue om henne, efter andra kollektionen blev hon nominerad till NK-priset och efter tredje kollektionen fick hon pris som Årets accessoardesigner på ELLE-galan. Och Clutchen Port Doré är prinsessan Sofias favorit. – Det känns jättehäftigt och det har gått väldigt fort sen jag lanserade min första kollektion. Jag har fått väldigt bra respons, folk gillar stilen som är tidlös, modern, feminin och inspirerad av art déco-perioden. Vad har du för framtidsplaner? – en framgångsrik accessoardesigner – Jag vill utvecklas som designer och kunna jobba med mitt märke till 100%. Idag jobbar jag även som accessoarkonsult för Byredo och Totême. Får jag drömma helt fritt skulle jag vilja ha ett modehus och en butik i centrala Paris. Finns dina väskor att köpa här i närheten? – Ja, de finns på Pigalle i Linköping. Solglasögonen har blivit en trendig accessoar Nu börjar äntligen vårsolen att titta fram och då borde det vara självklart för alla att ta fram solglasögonen för att skydda ögonen mot farligt UV-ljus. Dessutom är det ju en riktigt snygg och trendig accessoar att matcha sin outfit med, så varför inte kombinera nytta med mode och leta upp dina favoriter bland vårens solglasögon? Vi har pratat med Martin Åberg, VD på Glasögonmagasinet, om vilka trender som syns just nu. – Vi har ett väldigt brett utbud på solglasögon i butiken så det har kommit in många fantastiska nyheter – bl a från Ray-Ban, Michael Kors, Calvin Klein och Swarovski. Självklart säljer vi även billigare märken. Det vi kan se i vår är att det är mycket retro och relativt stora solglasögon som syns. Även en hel del planglas, det vill säga glas som inte är något böjda alls, säger Martin och fortsätter: – Man kan även få solglas med styrka vilket allt fler väljer. Det går även att få progressiva glas. Solglasögon, och även glasögon överlag, har ökat väldigt mycket de senaste åren. Idag har det blivit en riktig trendaccessoar vilket gör att många hellre lägger ner lite mer pengar för ett par solglasögon med snygga detaljer istället för att köpa ett par billiga på macken. (CL) Gamla Rådstugugatan 44, Norrköping mån-fre 10-18 • lör 10-14 tel. 011-10 29 75 www.Atelje15.se FEELING 17 Endast för publicering i Nolltretton / N ll l