SKÄRANDE BEARBETNING VO 7/15 För maximal säkerhet
och precision – Glappfri ROBA®-guidestop säkerhetsbromsar finns i nya storlekar De glappfria, mycket styva ROBA®-guidestop skenbromsar garanterar maximal säkerhet. I verktygsmaskiner och fleroperationsmaskiner ökar de dessutom processnoggrannheten och bearbetningsprestandan. mayr® kraftöverföring erbjuder nu detta innovativa bromskoncept i åtta storlekar, som omfattar nominella hållkrafter på 5-34 kN. Maximal funktionssäkerhet ROBA®-guidestop säkerhetsbromsar fungerar enligt felsäkerprincipen; detta innebär att de är stängda i strömlöst tillstånd. Förspända fjädrar trycker bromsbackarna på »mittsektionen» av profilskenan och skenan är fastklämd. ROBA®-guidestop släpps hydrauliskt med ett nominellt tryck på 70 bar. Detta är relativt lågt i jämförelse med de mycket höga hållkrafter som annars krävs. Bromsmekanismen är konstruerad för relativt långa slagvägar. Detta betyder att bromsen kan kompensera för tillverkningstoleranser på profilerade skenor utan att förlora sin bromskraft. ROBA®-guidestop säkerhetsbromsar är utformade med två bromskretsar som arbetar oberoende av varandra: Detta möjliggör antingen dubbla hållkrafter eller redundant design. Den glappfri säkerhetsbromsen ROBA®-guidestop garanterar maximal funktionssäkerhet. Dessutom säkerställer den ytterligare styvheten hos NC-axeln med ökad processnoggrannhet och bearbetningsprestanda. Hängande last utgör en betydande potentiell risk i maskiner och system - speciellt om människor är placerade under dem. Om ett oförutsett fall eller krasch inträffar måste lasten stoppas så snabbt som möjligt för att säkert skydda människor och material från skador. Med ROBA®-guidestop-serien har mayr® kraftöverföring utvecklat en tillförlitlig säkerhetsbroms och glappfri klämenhet för profilerade skenstyrningar, vilket bromsar rörelser säkert och snabbt, och som klämmer axlarna stelt och glappfritt under pågående process. Bromsspecialisterna utökar nu detta försök- och-testkoncept till åtta storlekar och täcker härmed nominella hållkrafter på 5-34 kN. Konstruktionerna är dimensionerade för fyra skenstorlekar som tillverkas av etablerade linjära styrtillverkare. Nytt är också den kompakta designen i kort konstruktionsdesign och den integrerade kopplingstillståndsövervakningen med beröringsfria lägesgivare. Säkerhet för vertikala axlar De innovativa bromsklämmorna med hög grad av styvhet har en direkt inverkan på linjärstyrningen. ROBA®-guidestopbromsarna monteras direkt på enheterna som ska bromsas eller hållas. Detta skapar en avgörande fördel, särskilt för gravitationsbelastade axlar, där farliga risker för människor måste minimeras: drivelement mellan motorn och den rörliga massan såsom spindlar, spindelmuttrar, axelkopplingar och växellådor, har ingen inverkan på säkerhet - detta skiljer sig från koncept som har en motorbroms, i vilken alla drivelement överför bromsmomentet upp till bärenheten. Utöver detta så har varje element mellan bromsen och vagnen en negativ inverkan på styvheten. Därför är ROBA®-guidestop säkerhetsbromsar betydligt styvare än motorbromsarna, som ofta är föremål för glapp, även stolpbromsar eller bandbromsar. Installationsposition av ROBA®-guidestop i bärenheten: Det innovativa bromskonceptet klämmer direkt på profilskenan med en hög grad av styvhet. Säkerhetsbromsen ROBA®-guidestop appliceras direkt på rörliga enheter på den vertikala axeln. Den ger därför en hög grad av säkerhet, och i kombination med en pålitlig styrenhet är den optimalt anpassad för att minimera risker för människor enligt säkerhetsstandarden DIN EN ISO 13849-1. Mer noggrannhet och prestanda Den glappfria fastklämningen av ROBA®-guidestop direkt på de profilerade skenorna ger ännu fler fördelar: den ytterligare styvheten hos NC-axeln ökar processnoggrannheten, förbättrar bearbetningsprestandan och kan ge ytterligare tekniska fördelar, till exempel i tung bearbetning. Bearbetningsprocessen är mindre utsatt för vibrationer, vilket har en positiv inverkan på ytkvaliteten hos den bearbetade enheten. När axeln står stilla, till exempel vid bearbetning, tar ROBA®-guidestopbromsen över lasten. Detta innebär att drivmotorn kan kopplas från och tas bort från styrsystemet under denna fas. Detta eliminerar i sin tur styrrörelser och avlastar kulskruvspindeln. Den stängda bromsen absorberar axiella krafter. Stilleståndsintervall och underhållsintervall förlängs. För mer info, kontakta: Aratron AB DEPARTMENT SALES Telefon: +46/84041600. Fax: +46/8984281 info@aratron.se 20 www.verko.se