Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141 1948 -1998 Ett Sportigt Kapit
el i Jaguars Historia. Jaguars historia börjar inte med bilar utan med sidovagnar till motorcyklar. Första kapitlet skrevs redan 1922 och framgången kom omedelbart. Fem år senare hade Firman vuxit sig tillräck ligt stark för att bygga tvåsitsiga karosser åt skilda bilmärken och 1931 kom den första egna bilen som kalla des S.S. Fyra år senare presenterades den första modellen med namnet Jaguar, som idag är ett av världens mest kända varumärken. XK 120. 1948. Vår berättelse handlar om sportbilar na, femtio år från XK 120 1948 till XKR 1998. Det var strax efter kriget. På kort tid skapades alla tiders största sportbil, känd som XK 120. Beteck ningen syftar på toppfarten, 120 m/h = 193 km/tim. 3.4 liters motor på 160 hk. Jaguar XK 140 Jaguar arrangerade en PR-körning och XK 120 klockades för 214 km/tim. Noteringen stod sig till Le Mans två år senare då Jaguar XK 120 C, mer känd som C-Type, tog banan i besitt ning. Fyra C-Types stod på startlinjen. Legendariske Stirling Moss slog varv rekord, men fick bryta. En annan C- type vann loppet. C-Type var första bilen med skiv- bromsar och nådde farter på 241 km per timme med perfekt kontroll och säkerhet. XK 150. 1959. Jaguar XK 140 och Jaguar XK 150 som tillverkades under 1950-talet var en utveckling av XK 120. Den mest en "familjeversion" för mer normal landsvägskörning med blygsamma 223 km/tim som toppfart. 1971 presenterades E-type med V12- motor och modellen byggdes både som roadster och coupé fram till 1975. XK8/XKR. Den senaste milstolpen i Jaguars sportiga historia är XK8:an med påtagliga likheter med sina kända föregångare, framför allt E-type- modellerna. Kraftfulla svepande linjer, men styrkan fanns under huven. En ny V8:a och en unik femväxlad automatlåda. Jaguar E- Type Året var 1996. XK8:an erövrade världen och är idag den snabbast säljande sportbilen genom tiderna. Sist i vår kavalkad sportbilar, den snabbaste bilen i Jaguars historia. XKR med en kompressorladdad V8:a på 375 hk, som släpptes i Geneve 1998. Från 0 till 100 på 5.4 sekunder och toppfarten elektroniskt begränsad till 250 km/tim. Femtio år är en evighet i sportbilarnas fantastiska värld. Jaguar har hela tiden legat i täten. Ja, det är det där med kattdjur; dom har nio liv. Jaguar XKR ADART MENTOR Jaguar XK120 avancerade versionen av XK 150, kallad S, hade en 3.8 liters motor på 265 hk med tre SU-förgasare. E-TYPE. 1961. 1961 mötte Jaguar E-Type för första gången sin publik. Bilen var utveck lad för vägar runt om i världen, vilket inte hindrade att modellen kom att dominera på tävlings banorna. Framgångarna lät inte vänta på sig. I sin allra första tävling på Oulton Park, i kamp med sin tids giganter i GT-racing, Aston Martin och Ferrari, segrade E-type med Graham Hill bakom ratten. E-type byggdes med motorer både på 3.8 och 4.2 liter och hade 265 hk under huven. "Lightweight E" från 1963 glömmer man inte även om det bara byggdes tolv bilar. Kaross och motor- block i aluminium. Efterföljaren E-Type 2+2 är en utveckling av E-types koncept, DONT DREAM IT. DRIVE IT. JAGUAR SVERIGE AB Tel 08-80 60 30. Fax 08-25 58 67 www.jaguar.se
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152
Svensk Golf Sida 153
Svensk Golf Sida 154
Svensk Golf Sida 155
Svensk Golf Sida 156
Svensk Golf Sida 157
Svensk Golf Sida 158
Svensk Golf Sida 159
Svensk Golf Sida 160
Svensk Golf Sida 161
Svensk Golf Sida 162
Svensk Golf Sida 163
Svensk Golf Sida 164
Svensk Golf Sida 165
Svensk Golf Sida 166
Svensk Golf Sida 167
Svensk Golf Sida 168
Svensk Golf Sida 169
Svensk Golf Sida 170
Svensk Golf Sida 171
Svensk Golf Sida 172