Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94 "Nej, vi måste tillbaka till h
ur det var på 60- och 70-talen. Då samla des en grupp människor för att tillsammans bygga en niohålsbana." Han tror att ett av golfens stora framtidsproblem är att så många slår så långt med de nya materialen. - Men man kan ju inte bygga om banorna för den lilla gruppen av elit spelare, säger han. Och för de flesta golfare kommer banorna alltid att vara tillräckligt svåra. Jag tror att lösningen finns i bollarna, att man gör så att de inte går så långt. Det är faktiskt gans ka enkelt. Redan i dag finns begräns ningar om hur långt bollar får gå, så det är inget märkvärdigt egentligen. Det kan handla om ganska små förän dringar, en bit i taget. Hans Johansson tycker också att klubbarna ska utnyttja sina banor bätt re: - På vardagkvällarna höst och vår kunde man tillåta start både på ettan och tian. Då skulle fler hinna spela åt minstone nio hål innan mörkret faller. - En annan fin sak har jag faktiskt sett på en bana någonstans. Det är en knapp på nians tee som man kan trycka på om man ska gå av banan efter nio hål. Då lyser en lampa så att en boll som står och väntar kan gå ut på tian utan att det stör. Annars finns det ju inget som gör golfare mer van sinniga än att se en boll tränga sig ut framför på tian. Men på det här sättet övertar man bara en plats som redan finns. Hans Johansson ser också ett pro blem i tidsbokningarna. Folk kommer i sista stund, byter skor vid bilen och går direkt ut på banan, medlemmarna träffas inte alls som förr och klubblivet blir lidande. Men han ser ingen lösning. Gör någon? Framtiden i svensk golf handlar en ligt Hans Johansson om hur man ska finansiera nya klubbar och banor. Dessa behövs, enligt en utredning tre till fyra stycken bara i Göteborg. Men där finns inte en enda ny på gång just nu. - Jag tror inte på kommersialise ringen av golfen. Ekonomiskt klarar man inte att driva en klubb utan det ideella arbetet, med några få undan tag för enstaka anläggningar i storstad. Han har förresten räknat på vad det ideella arbetet inom golfen är värt. Det gjorde han när det var aktuellt med höjda arvoden till Svenska Golf förbundets funktionärer. - Utan vidare kan man hamna på 100 miljoner kronor om året! - Nej, vi måste tillbaka till hur det var på 60- och 70-talen. Då samlades en grupp människor för att tillsam mans bygga en niohålsbana. Succes sivt byggde man vidare, och det var inga dyra klubbhus. - Folk är inte heller beredda att slänga upp 25 000 kronor per person, särskilt inte familjer. Man måste ha al ternativa lösningar. Jag tror att det skulle passa dagens ungdom att i stäl let för insats betala en högre årsavgift, men känna sig friare. De har då inte bundit sig för någon längre tid. Det är enklare om de måste flytta till ett nytt arbete och en ny bostadsort. En annan tanke som varit på tapeten i Göteborg är att låta nya medlemmar pröva på golfen under ett år då de inte betalar någon insats utan bara årsavgif ten. Det vore ett sätt att prova på golf med en mindre ekonomisk insats. Varnande fingrar har höjts. Kanske skulle man få fullt med hoppjerkor som tog ett friår i taget i klubb efter klubb. - Jag tror inte det skulle bli så många, säger Hans Johansson. Vi kunde nog låta dem hållas. Vi kunde säkert stå ut med dem. Frågan är om de själva skulle stå ut med att hela tiden lämna kompisar de skaffat sig. Göteborgsordföranden ser det som vik tigt att golfen bättre försöker behålla sina välutbildade juniorer. Många av dessa försvinner när de ska ta steget in i seniorleden. Ofta är orsaken att de då ska betala en hög insats som de inte har råd med. - Många kommer visserligen tillba ka när de blivit äldre, men golfen vill ha dem hela tiden - inte minst för att utbilda en del av dem till duktiga le dare. - I Albatross har vi gjort så att den som vill får dela upp insatsen (12 000 kronor] på sex år. Hans Johanssons verkliga hjärte fråga är dock att värna om golfens tra ditioner. - Det finns ingenting som så upp fostrande som golfen. Unga och gamla umgås på lika villkor, och lär varand ra regler och etikett. Vi lär oss att alla kan spela, och att man är sin egen do mare. Utan respekt för dessa värden går golfen överstyr. Det går inte att hålla intresset uppe om det blir någon form av lekstuga på banorna. D 94 Svensk Golf 7 1998 http://www.golf.se När Hans Johansson vill koppla av tar han fram en Harley Davidson från 1993.
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152
Svensk Golf Sida 153
Svensk Golf Sida 154
Svensk Golf Sida 155
Svensk Golf Sida 156
Svensk Golf Sida 157
Svensk Golf Sida 158
Svensk Golf Sida 159
Svensk Golf Sida 160
Svensk Golf Sida 161
Svensk Golf Sida 162
Svensk Golf Sida 163
Svensk Golf Sida 164
Svensk Golf Sida 165
Svensk Golf Sida 166
Svensk Golf Sida 167
Svensk Golf Sida 168
Svensk Golf Sida 169
Svensk Golf Sida 170
Svensk Golf Sida 171
Svensk Golf Sida 172